Lamailmapiiri lisää toimintojen ulkoistamista yrityksissä

Palveluiden ulkoistamisen trendi jatkuu yrityksissä vahvana. Epävarma taloustilanne ei vähennä ulkoistuspalveluiden kysyntää, vaan päinvastoin antaa niille lisänostetta.

– Huonot ajat ovat isojen kokonaisulkoistusten kannalta paremmat kuin niin sanotut hyvät ajat. Hyvinä aikoina ei tarvitse miettiä niin tarkkaan, onko tehokkaampaa hoitaa joku tietty osa-alue itse vai ulkoistaa se, toteaa ulkoistettua puhelinasiakaspalvelua ja vaihteenhoitoa tarjoavan Protone Oy:n toimitusjohtaja Kari Heikkilä.

Pelko talouden notkahtamisesta saa yritykset usein välttämään uusien työntekijöiden palkkaamista ja sen sijaan ulkoistamaan toimintojaan. Heikkilän mukaan ulkoistamisen etuna on myös joustavuus, mikäli henkilöstön tarve vaihtelee.

– Jos yritys haluaa esimerkiksi laajentaa puhelinasiakaspalvelunsa toimistoajan ulkopuolelle, ulkoistaminen saattaa olla toimiva ratkaisu lisähenkilökunnan palkkaamisen ja teknologiaan investoimisen sijaan. Ulkoistamisella pystytään usein parantamaan asiakkaiden saaman palvelun laatua, mikä on merkittävä etu, jos taloustilanne kiristää kilpailua entisestään.

Protonella vahvaa kasvua

Tällä hetkellä kuutisenkymmentä työntekijää työllistävän Protonen liiketoiminta on vahvassa nosteessa. Syyskuussa kasvua tuli 60 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun, ja koko vuoden liikevaihto kasvaa noin 25 prosenttia lähes kahteen miljoonaan euroon.

– Myös ensi vuosi näyttää hyvältä, sillä jo tehtyjen kokonaisulkoistuskauppojen perusteella liikevaihto tulee olemaan kaksi ja puoli miljoonaa euroa tai jopa enemmän. Vaikka olemmekin koko ajan tavoitelleet hyvää tulosta, näin vahva kasvu on ollut positiivinen yllätys, Heikkilä sanoo.

Lisätietoja:

Protone Oy
Toimitusjohtaja Kari Heikkilä
p. 050 387 1133

PI064041_HIGH