Miten talouskriisi vaikuttaa Protoneen

protone_sloganlogo_nettiin2

 

 

 

Viime aikoina ei ole ollut vaikeaa löytää keskustelunaiheita asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Lähes jokainen keskustelu alkaa kysymyksellä: ”miten talouskriisi vaikuttaa teihin?”

Protonen asiakaskunta koostuu laajasti eri alojen yhtiöistä, joten talouskriisin vaikutukset myös meille ovat moninaiset. Ehkä vaikeimmassa asemassa asiakaskunnassamme ovat yritystapahtumien järjestämiseen erikoistuneet yhtiöt, siellä tunnelmat ovat hyvin synkkiä. Niin ikään selvä hiljeneminen on näkyvissä hotelleissa, mainostoimistoissa, valmennusyrityksissä ja markkinatutkimuksessa.

Osa asiakkaistamme tuntuu kukoistavan erityisesti tässä markkinatilanteessa, esimerkiksi perintäyritykset ja yritysten talousinformaation keskittyvät yritykset ovat nyt vahvoilla.

Suurin osa asiakkaistamme on tilanteessa, jossa myynti on laskenut ja nyt joutuu tekemään huomattavasti enemmän töitä myynnin hyväksi kuin esim. viime vuoden keväällä. Näissä yrityksissä ei olla huolissaan tästä keväästä, vaan ensi syksystä.

Omassa liiketoiminnassamme talouskriisi näkyy siten, että tutkimushaastattelujen määrä on laskenut jonkin verran, yritystelemarkkinointi on noussut maltillisesti ja ulkoistettu asiakaspalvelu ja ulkoistettu vaihteenhoito ovat rajussa kasvussa.

Yleisesti telemarkkinointiala on laskussa, sillä viime vuoden lopulla isot asiakkaat vähensivät voimakkaasti kuluttajatelemarkkinointiostojaan. Monen kilpailijamme loppu vuosi meni varsin synkissä merkeissä. Kuluttajapuhelinmyynnin jarrutus ei vaikuttanut Protoneen, koska emme tee puhelinmyyntiä kuluttajille.

Vuonna 2008 Protonen liikevaihto kasvoi 26% ja oli lähes kaksi miljoonaa euroa. Tulosta ennen veroja teimme 140 000 euroa eli 7,1% liikevaihdosta. Tämä vuosi on alkanut hyvin vauhdikkaasti. Tammi-helmikuun liikevaihdon kasvu on ollut 72 prosenttia ja maaliskuukin näyttää jatkavan samaa tahtia. Vuodelle 2009 olemme budjetoineet 50% kasvun eli liikevaihtomme olisi kolme miljoonaa euroa.

Hyvää kevättä ja jaksamista!

Kari Heikkilä
toimitusjohtaja
Protone Oy