Vakka-Suomen Puhelin paransi merkittävästi tulostaan

Vakka-Suomen Puhelin -konsernin liikevoitto nousi 0,6 miljoonaan euroon vuonna 2014, kun se edellisvuonna oli reilut 0,2 miljoonaa euroa tappiolla. Konsernin käyttökate oli 2,1 miljoonaa euroa ja liikevaihto 14,6 miljoonaa euroa, jossa oli ennakoidusti lievää laskua edellisvuoteen. Yhtiö jakaa osinkoja tänäkin vuonna yli 0,3 miljoonaa euroa. 180 ammattilaista neljällä paikkakunnalla työllistävä yhtiö tarjoaa yrityksille valtakunnallisesti contact center-, IT- ja tietoliikennepalveluja.

Emoyhtiön liikevoitto parani edellisvuodesta merkittävästi nousten lähes 0,4 miljoonaan euroon. Emoyhtiön tulosta vuodesta 2011 alkaen yli 0,3 miljoonalla eurolla vuosittain rasittanut fuusioaktiiva poistuu vuoden 2016 aikana. Lähes 1,6 miljoonan euron investoinnit yhtiö rahoitti aiempien vuosien tapaan kokonaan tulorahoituksella.

Ulkoistamisratkaisujen asiantuntija

Vakka-Suomen Puhelin on erikoistunut yrityksille tarjottaviin ulkoistamisratkaisuihin ja se on yksi harvoista ICT-alan palveluyhtiöistä, jonka toiminta on kokonaan ISO 9001 -laatusertifioitu. Yhtiö on tehnyt mittavia investointeja palvelujen tuottamista tukeviin teknologiaratkaisuihin ja palvelutuotannon erikoisosaamiseen kehittämiseen. Yhtiön contact center – ja IT-käyttäjäpalveluja hyödyntävät monet tunnetut ja oman alansa johtavat yritykset, kuten mm. VR, A-Katsastus, K-Plus, St1, Finnkino, Lippupalvelu ja Euroloan. Yhtiöllä on palvelukeskukset Uudessakaupungissa, Turussa ja Hämeenlinnassa ja lisäksi yritysmyynnin edustus pääkaupunkiseudulla. Perinteisellä toimialueellaan Vakka-Suomessa VSP palvelee myös kuluttajia ja tarjoaa tietoliikennepalvelujen ja laitteiden lisäksi kaapeli-TV-verkon palveluja.

Vakka-Suomen Puhelin on perustettu vuonna 1896. Matka perinteisestä puhelinyhtiöstä valtakunnalliseksi ICT-palveluyhtiöksi käynnistyi 90-luvun lopulla, jolloin yhtiö osti ja perusti pitkän tähtäimen liiketoimintastrategiaa tukevia yhtiöitä kasvaakseen ja voidakseen palvella asiakkaitaan entistä kokonaisvaltaisemmin. 2000-luvun alussa tietoliikenne- ja IT-palvelut saivat rinnalleen laajan contact center -tarjonnan ja samalla yhtiön toiminta-alue laajeni vauhdilla Vakka-Suomesta eteläisen ja läntisen Suomen kasvukeskuksiin.

Valoisat näkymät myös kuluvalle vuodelle

Vakka-Suomen Puhelin siirtyi viime syksynä liiketoimintojen linjaorganisaatioon, jonka myötä yhtiöön syntyi kolme liikevaihdoltaan yhtä suurta liiketoiminta-aluetta; contact center -palvelut, ICT-palvelut ja paikallisliiketoiminta Vakka-Suomessa. Uusi johtamismalli siivitti osaltaan hyvää tulosta ja näkymät kaikilla liiketoiminta-alueilla ovat kuluvan vuoden tulosten perusteella hyvät.

Vakka-Suomen Puhelin Oy -konserniin kuuluu tytäryhtiö Teknomeria Oy. Vuonna 2000 perustettu yhtiö on erikoistunut optisten runkoverkkoyhteyksien tarjontaan sekä tietoverkkojen suunnitteluun ja toteutukseen. Yhtiö palvelee valtakunnallisia tietoliikenneyhteyksiä tarvitsevia verkko- ja palveluoperaattoreita sekä julkisyhteisöjä. Asiakkaana on myös Suomessa, Pohjoismaissa ja Venäjällä toimivia yrityksiä.

Vuoden 2014 vuosikertomus on kokonaan luettavissa täällä