Vakka-Suomen Puhelimen eli VSP:n logo.
  • Yrityksille
  • Kuluttajille ja taloyhtiöille
  • Työnhakijoille
  • Vakka-Suomen Puhelin
  • Netti
  • Tietoturva
  • TV-palvelut
  • Muut palvelut
  • Yhteystiedot
  • Yrityksille
    • IT ja tietoliikenne
    • Ulkoistettu asiakaspalvelu
    • Asiakastarinat
    • Ajankohtaista
    • Yhteystiedot
    • Yritys
  • Kuluttajille ja taloyhtiöille
    • Netti
    • Tietoturva
    • TV-palvelut
    • Muut palvelut
    • Yhteystiedot
  • Työnhakijoille
    • VSP työpaikkana
    • Avoimet työpaikat
    • Tarinoita toimistolta
    • Yritys

Asetukset

Kieli:
Fonttikoko:

Yhteydenottolomake

Ota yhteyttä!

Asiantunteva myyntimme auttaa sinua mielellään.
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo
Haluan että minuun otetaan yhteyttä: *
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo

WLAN-YHTEYDEN ONGELMATILANTEET

Tästä ohjeesta löydät apua langattoman lähiverkon (yleisesti käytetään nimitystä WLAN tai WiFi) ongelmatilanteisiin. Aina, kun se on mahdollista, tietokone kannattaa kytkeä kiinteästi suoraan modeemiin verkkojohdolla.

Langaton yhteys (WLAN/WiFi) on hyvin altis käyttöympäristön häiriöille ja syy huonoon toimivuuteen on yleensä modeemin ja tietokoneen välinen liian heikko signaali. Langattoman verkon signaaliin vaikuttaa eniten modeemin ja tietokoneen välinen etäisyys sekä mahdolliset esteet ja seinien eristeet.

Varmista, että modeemi on sijoitettu asunnossasi oikein

Valitse modeemille keskeinen paikka langatonta verkkoa käyttäviin laitteisiin nähden. Erilaiset esteet asunnossa voivat heikentää langattoman verkon signaalia. Jokainen este heikentää WiFin kantavuutta. Wifi-signaali kulkeutuu kyllä ovien, ikkunoiden ja kevyempien seinärakenteiden läpi, mutta ne vaimentavat signaalia. Myös jotkin kodin elektroniikkalaitteet – tietokoneet, mokkulat, mikroaaltouunit, viihdeelektroniikka, energiansäästölamput tai modeemin lähelle sijoitettu digiboksi – voivat aiheuttaa häiriöitä. Pahimpia signaalin heikentäjiä ovat mm. metalli ja betoni.

Modeemia ei kannata koskaan sijoittaa pöydän tai sängyn alle, vaan mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle.

Käynnistä modeemi uudelleen

Jos modeemi on ollut yhtäjaksoisesti päällä useita kuukausia, on mahdollista, että se alkaa jumittamaan ja langaton yhteys on tämän vuoksi hidas ja pätkii. Käynnistä modeemi uudelleen ottamamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi, kytke johto sen jälkeen takaisin ja käynnistä modeemi uudelleen. Varmista, että modeemi on ollut sammuksissa tarpeeksi pitkään, jotta jännite ehtii varmasti poistumaan laitteesta. Jos modeemi on jumissa ja virrat käytetään laitteesta pois ainostaan pikaisesti, modeemi pysyy jännitteen vuoksi osittain käynnissä eikä jumitus tällöin poistu.

Siirrä modeemi kauemmas muista laitteista

WLAN-yhteyden pätkiminen voi johtua myös siitä, että modeemi ottaa muista laitteistahäiriötä. Tämä voi aiheutua esim. siitä, että modeemi on sijoitettu liian lähelle digiboksiatai muuta elektroniikkalaitetta, kuten DVD-soitinta tai kotiteatterivahvistinta. Kokeile tällöin siirtää laitteita kauemmaksi toisistaan ja seuraa, poistuuko häiriö.

Päivitä tietokoneen WLAN-ajurit

Ongelmia WLAN-yhteyteen voi aiheuttaa myös tietokoneen WLAN-sovittimenkäytössä olevat liian vanhat ajurit.

Langatonta verkkoa tukevat lisälaitteet kotona

Jakaako kotisi nettiyhteyttä useampi eri laite? Tai asutko talossa, jossa on paksut seinät ja asuinkerrokset huonontavat langattoman verkon kuuluvuutta? Oikeilla laitteilla voitparantaa langattoman verkon heikkoa signaalia.

Useimmiten pätkivän ja hitaasti toimivan nettiyhteyden aiheuttaa langattoman verkon heikko signaali. Jos kotonasi langattoman verkon kuuluvuus ei riitä jokaiseen huoneeseen hyvin, on siihen helppo ratkaisu. Meiltä VSP:ltä löydät WLAN-tukiasemaratkaisut, joilla luot yhtenäisen ja nopean langattoman verkon kotiisi. WLAN-tukiasema(t) takaa toimivuuden kaikkialla kodissasi. 

OperaattoreilleTietosuoja ja sopimusehdotYhteystiedot