Asiakaspalvelun toimialalle syntyy merkittävän kokoluokan toimialaosaaja
Vakka-Suomen Puhelin Oy on ostanut Call Waves Solutions Finland Oy:n koko osakekannan. Yrityskaupan myötä asiakaspalvelun toimialalle syntyy merkittävän kokoluokan toimija.
VSP:n proforma liikevaihto vuodelle 2025 nousee yrityskaupan myötä 32 miljoonaan euroon, henkilöstömäärä 550 työntekijään ja toimipisteiden määrä kymmeneen.
Ulkoistetun asiakaspalvelun markkina syntyi Suomessa 2000-luvun alussa ja vilkkainta kasvu oli vuosina 2010–2017, jolloin myös toimijoiden määrä kasvoi. Viimeisten 5–6 vuoden aikana toimialalla on tehty useita yritysjärjestelyjä ja konsolidoituminen tullee jatkumaan johtuen toimintaympäristön muuttumisesta.
- Automaatio, kuluttajakäyttäytymisen muutos ja viimeisimpänä tekoäly ovat nostaneet merkittävästi volyymivaateita, jotta liiketoimintaa voi tuottaa kannattavasti. Menestyminen muuttuneessa markkinassa edellyttää riittävän kokoluokan ja laaja-alaisen toimialakokemuksen lisäksi vankkaa uudistumista sekä teknologian että osaamisen saralla alan kaikilta toimijoilta, taustoittaa yritysjärjestelyä Vakka-Suomen Puhelimen toimitusjohtaja Simo Rosendahl.
Kauppa tukee VSP:n kasvustrategiaa ja istuu yhtiön kulttuuriin ja arvoihin
VSP on vakavarainen ja juuriltaan perinteikäs puhelinyhtiö, joka on vahvalla strategialla onnistunut muuntautumaan valtakunnalliseksi palveluyhtiöksi. Tarkkaan harkituilla yritysjärjestelyillä on ollut yhtiön kasvun kannalta keskeinen rooli. Lähes 90 %:a yhtiön nykyisestä liikevaihdosta syntyy yrityksille tarjottavista asiakaspalvelu-, IT- ja tietoliikenneratkaisuista.
- Solmittu kauppa liittyy vuoteen 2026 ulottuvaan kasvustrategiaan, jonka keskiössä on kannattava kasvu yhtiömme kaikilla ydinliiketoiminta-alueilla. Yritysjärjestelyissä meille on aina ollut tärkeää, että myös kulttuuri ja arvot kohtaavat, jotta voimme hyödyntää syntyvää synergiaa pitkäjänteisesti menestyksemme rakentamisessa. Call Wavesin kanssa meillä on paljon yhteneväisyyttä mm. vahvasti paikallisomisteisessa taustassa, toiminnan omaehtoisessa kehittämisessä ja teknologiakyvykkyydessä sekä ennen kaikkea välittävässä työyhteisökulttuurissa, mikä on henkilöstövaltaisessa liiketoiminnassa aivan keskeistä, Rosendahl sanoo.

Kilpailuvalttina vuosikymmenien toimialakokemus
Molemmat yhtiöt ovat toimineet monikanavaisen asiakaspalvelun asiantuntijoina 25 vuotta ja kummallakin yhtiöllä on pitkäaikaisina asiakkaina useita oman alansa johtavia brändejä Suomessa. Henkilötyön rooli digitalisoituvassa asiakaspalvelussa on muuttunut tekoälyn myötä yhä vaativammaksi. Samalla henkilötyöltä vaaditaan entistä suurempaa tehokkuutta, mikä asettaa uusia vaatimuksia sekä osaamisen kehittämiselle että suorituksen johtamiselle yritysten asiakaspalvelussa.
Asiakaspalvelun liiketoimintalähtöinen kehittäminen on monelle yritykselle ensisijaisesti strateginen valinta ja siksi kumppanin kokemus yrityksen omalta toimialalta on usein keskeinen valintakriteeri.
- Kummatkin yhtiöt tuottavat asiakaspalvelua monille eri toimialoille ja yhdistymällä voimme tarjota palveluja nyt peräti 50 vuoden kokemuksella. Yhdistämällä pitkän ja laaja-alaisen toimialakokemuksemme sekä kummankin yhtiön erityisvahvuudet asiakaspalvelun asiantuntijoina voimme tuottaa entistä enemmän lisäarvoa sekä nykyisille että uusille asiakkuuksille, iloitsee VSP asiakaspalveluliiketoiminnan liiketoimintajohtaja Irina Tavio.
VSP & Call Waves
- Henkilöstöä 550
- Proforma liikevaihto tänä vuonna 32 miljoonaa euroa
- Toimintaa 10 paikkakunnalla: Helsinki, Joensuu, Kuopio, Mikkeli, Pori, Porvoo, Rauma, Turku, Uusikaupunki ja Varkaus
- Pitkäaikaisina asiakkaina useita oman toimialansa johtavia brändejä Suomessa
- Yhtiöillä yhteensä 50 vuoden kokemus monikanavaisen asiakaspalvelun tuottamisesta monelle eri toimialalle
- Keskeiset vahvuudet asiakaspalvelun ulkoistuskumppanina: pitkä ja monipuolinen toimialakokemus, vahva prosessiosaaminen, teknologiakyvykkyys, välittävä työyhteisökulttuuri ja osaaminen, vahva suorituskyky laadun ja tehokkuuden optimoinnissa
