"Oikean kumppanin valinta on entistä kriittisempää"
VSP lanseerasi vuoden alussa päivitetyn kasvustrategian, joka sai nimekseen Noste 2026. Strategiassa on huomioitu yhtiön toimintaympäristössä viimeisen vuoden aikana tapahtuneet voimakkaat muutokset sekä ulkoistuskumppanin valintaan liittyvien tekijöiden monimuotoistuminen.
- Tavoitteemme on olla digitalisoituvan asiakaspalvelun vetovoimaisin kehittäjäkumppani sekä houkuttelevin ICT-kumppani keskisuurille yrityksille valituilla toiminta-alueilla. Tehokkaiden tietoliikenneyhteyksien palveluntuottajana haluamme erottua jatkossakin paikallisuudella, kasvollisuudella ja luotettavuudella, summaa Rosendahl yhtiön strategisia tavoitteita.
Päivitetyssä strategiassa korostuu vastuullisuuden osoittaminen yhtiön kaikessa toiminnassa ja kaikille sidosryhmille henkilöstöstä omistajiin ja asiakkaista yhteistyökumppaneihin. Vastuullisuuden osoittamista VSP tulee edellyttämään jatkossa yhä vahvemmin myös omilta kumppaneiltaan.
- Vastuullinen johtaminen tarkoittaa meillä sitä, että huomioimme liiketoimintamme taloudelliset, ekologiset ja sosiaaliset vaikutukset kaikessa päätöksenteossamme asian kokoluokasta riippumatta. Myös meitä vuodesta 2025 alkaen velvoittava EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD tarjoaa vastuullisuustyölle pitkäjänteisen tuen ja helpottaa tulevaisuudessa myös eri toimijoiden vertailua vastuullisuuden osoittamisen saralla.
Vaativa ostaja kirittää myös kumppanin kehittymistä
VSP:n liikevaihdosta valtaosa syntyy palvelujen myynnistä yrityksille ja yhtiö toimii pitkäaikaisena ulkoistuskumppanina monelle johtavalle brändille sekä asiakaspalvelun että ICT-ratkaisujen saralla.
- Varsinkin suurissa yhtiöissä merkittävien kumppaneiden valinta tehdään nykyisin laajan kriteeristön kautta. Jos aiemmin hinta saattoi painaa vaakakupissa eniten, katsotaan nyt huomattavasti isommalla painoarvolla myös muita kriteerejä, kuten vakavaraisuutta, toimialakokemusta, sertifiointeja, arvoja, mitatun lisäarvon tuottamista sekä kykyä osoittaa vastuullisuutta ja toiminnan jatkuvaa parantamista.
Rosendahl pitää valintakriteerien monimuotoistumista erittäin hyvänä asiana sekä ostajan että kumppanin näkökulmasta.
- Valitettavan usein hyvämaineinen yhtiö on joutunut myrskyn silmään alihankintakumppanin aiheuttamien ongelmien vuoksi. Laaja-alainen huolellisuus kumppanin valintavaiheessa sekä kumppanien ja yhteistyön säännöllinen auditointi ovat olennainen osa merkittävien hankintojen riskienhallintaa. Parhaimmillaan ostajan vaatimukset kirittävät hyvällä tavalla myös kumppanin oman toiminnan kehittymistä.
- Vastuullinen johtaminen tarkoittaa meillä sitä, että huomioimme liiketoimintamme taloudelliset, ekologiset ja sosiaaliset
vaikutukset kaikessa päätöksenteossamme asian kokoluokasta riippumatta, toimitusjohtaja Simo Rosendahl sanoo.
Kasvu muuttuneissa olosuhteissa edellyttää uudistumista
VSP teki viime vuonna merkittävän tulosparannuksen edellisvuoteen verrattuna. Yhtiön liikevaihto laski edellisvuodesta hieman 21,5 miljoonaan euroon, mutta liikevoitto nousi 1,6 miljoonaan euroon eli 7,5 prosenttiin liikevaihdosta. Yhtiön vakavaraisuus on säilynyt vahvana. Taseen loppusumma oli viime tilikauden lopussa 31 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste lähes 83 prosenttia.
Haastavasta taloussuhdanteesta huolimatta yhtiön tuloskehitys on ollut suotuisaa myös kuluvan tilikauden ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
- Tekoäly on tullut vahvasti mukaan ulkoistettuun asiakaspalveluun, pilvipalvelujen kasvu jatkuu voimakkaana ja kyberturvallisuutta lisäävien palvelujen tarve yrityksissä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Kapasiteetiltaan yhä tehokkaampien tietoliikenneyhteyksien voimakkaasti kasvava kysyntä avaa meille kasvumahdollisuuksia edelleen sekä kuluttajille että yrityksille tarjottavien valokuitupalvelujen markkinassa.
Globaalin maailmantilanteen synnyttämä epävarmuus ja edelleen heikko taloussuhdanne ympäri Eurooppaa asettavat haasteita yhtiön jatkuvalle kasvulle, mutta samaan aikaan yhtiö näkee toimintaympäristön muutoksissa myös uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Rosendahlin mukaan mitatusti vahva asiakastyytyväisyys, korkea henkilöstötyytyväisyys sekä päivitetty strategia luovat vankan perustan yhtiön kasvutavoitteiden saavuttamiselle myös muuttuneissa olosuhteissa.
- Olemme tunnistaneet toimintaympäristössämme tapahtuneet voimakkaat muutokset ja päivittäneet strategiaamme niiden mukaisesti. Menestyminen edellyttää, että kykenemme myös uudistumaan tarvittavilta osin. Vakavaraisena yhtiönä meillä on kykyä panostaa sekä teknologiakyvykkyyden edelleen kasvattamiseen että osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Kasvollinen palvelu ja sopimusasiakkaidemme liiketoiminnan syvällinen ymmärtäminen ovat tunnustettuja vahvuuksia, joihin nojaamme uudistumisen ohella myös tulevaisuudessa.