Munaxin Hannu Majander:
"Luotettava ICT-kumppani tukee nopeaa kasvua"
Laitilalainen Munax luottaa uusiin innovaatioihin ja teknologiaan. Pitkä kumppanuus VSP:n kanssa on tuonut sen kasvuun varmuutta ja suunnitelmallisuutta.
Vuonna 2003 perustetun Munaxin liikevaihto on kivunnut 15 vuodessa 45 miljoonaan euroon. Työntekijöitä on tällä hetkellä jo 90, ja lisää palkataan lähes kuukausittain.
Liiketoiminnan mukana ovat kasvaneet myös ICT-tarpeet.
– Kaikki alkoi yhdestä pöytäkoneesta, jolla laskut kirjoitettiin käsin. Muutamassa vuodessa työntekijöiden ja koneiden määrä moninkertaistui. Tarve yhtenäiselle ICT-ratkaisulle kasvoi niin suureksi, että meidän piti ryhtyä etsimään ulkopuolista kumppania, Munaxin kehitysjohtaja ja yksi perustajista Hannu Majander muistelee.
– VSP:n palvelut astuivat kuvioihin vuonna 2011 vertailtuamme ensin eri toimijoita. VSP:llä oli tarjota palveluista valmis, selkeä paketti. Saimme samasta paikasta laitteet, serverit ja nopeat yhteydet sekä kumppanin niitä hoitamaan.
Nyt Munaxilla on käytössään lähes kaikki VSP:n tarjoamat palvelut. Palveluiden ydin on IT-käyttötuki, jonka ansiosta työntekijät voivat keskittyä olennaiseen.
– Toimivat ICT-ratkaisut ovat se, mikä kantaa. Tietojärjestelmien täytyy toimia joka aamu: tilaukset täytyy pystyä syöttämään järjestelmään, tavarat ja laskut on kyettävä lähettämään asiakkaille, sähköpostien on toimittava. Käyttötuen avulla ostettuja resursseja voidaan käyttää tehokkaasti, Majander kertoo.
Hyvä kumppani joustaa ja ennakoi
Nykyisin Munaxilla on harvoin pulmia ICT:n kanssa – yleisin ongelma on unohtunut salasana. Yksi syy vakaaseen tilanteeseen on suunnitelmallinen ja ennakoiva toimintatapa. Tarkan seurannan ja raportoinnin avulla epäkohdat havaitaan nopeasti. Yhteisissä seurantapalavereissa katsotaan pidempää linjaa ja kartoitetaan mahdollisia tulevaisuuden tarpeita.
– Suunnitelmallisuus on meille tärkeää. Arvostamme kumppanuutta, jossa toimintaamme vaikuttaviin ympäristön muutoksiin, kuten uuteen lainsäädäntöön, reagoidaan ajoissa. Esimerkiksi EU:n tietosuoja-asetukseen varauduttiin hyvissä ajoin, Majander sanoo.
Pitkäaikaisessa kumppanuudessa lisäarvoa tuo se, että palvelua hoitavat pysyvät tukihenkilöt ja yksi pääkontaktihenkilö. Kokemus tuo nopeutta ja varmuutta ongelmien ratkaisemiseen, etenkin, jos asiakkaalla on käytössään erikoisratkaisuja.
– Erityisen tyytyväinen olen VSP:n palveluasenteeseen. Ongelmiin tartutaan ja niihin haetaan ratkaisu. Ratkaisujen löytäminen ei ole aina ollut helppoa, mutta vastaan ei ole tullut tilanteita, joihin emme olisi saaneet apua.
– Toinen VSP:n vahvuuksista on ehdottomasti skaalautuvuus. Kasvupyrähdyksemme ovat vaatineet kumppanilta joustavuutta, ja sitä VSP:ltä löytyy, Majander kiteyttää.
Munaxilla on käytössään seuraavat VSP:n palvelut:
Kotimainen IT-käyttötuki