Vastuu Groupin Laura Solarmo:
”VSP on meille arvokas kumppani”
Pienestä startupista kansainvälistyväksi ja lähes sata henkeä työllistäväksi yritykseksi kasvanut Vastuu Group kilpailutti asiakaspalvelunsa keväällä 2018. Tarkan harkinnan jälkeen yritys valitsi kumppanikseen VSP:n, mikä on Vastuu Groupin mukaan osoittautunut erinomaiseksi päätökseksi.
Vastuu Group toimi vuodesta 2010 vuoteen 2019 nimellä Suomen Tilaajavastuu, joka tunnettiin rakennusalan palveluntarjoajana sekä byrokratian ja harmaan talouden nitistäjänä.
– Nimenvaihdos tuli ajankohtaiseksi muutama vuosi sitten, kun yrityksen strategiassa ryhdyttiin aiempaa vahvemmin painottamaan luottamuksen ympärille rakentuvan liiketoiminnan kehittämistä ja kansainvälistymistä, Vastuu Groupin asiakaspalvelupäällikkö Laura Solarmo kertoo.
Vastuu Groupin keskeisenä tavoitteena on poistaa byrokratian ja hallinnollisten koukeroiden tuomia esteitä innovatiivisen yritystoiminnan tieltä ja luoda uusia työkaluja luottamuspohjaisen yhteistyön vauhdittamiseksi.
– Tuotamme alustapohjaisia palveluita, joiden avulla luotettavaa dataa voidaan jakaa ja hyödyntää. Palvelujemme avulla yritysten on muun muassa helpompi huolehtia lakisääteisistä velvoitteista sekä löytää luotettavia alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita. Palvelutarjontamme on laaja ja uusia palveluita kehitetään jatkuvasti lisää, Solarmo sanoo.
Kiinteistö- ja rakennusalan liittojen omistama Vastuu Group haluaa tulla tunnetuksi erityisesti rakennetun ympäristön vastuullisena ekosysteemitoimijana.
– Haluamme rakentaa toimivampaa maailmaa luotettavan datan avulla. Rakennusalan lisäksi tarjoamme palveluja muidenkin toimialojen yrityksille sekä yksityisille toimijoille. Hyvänä esimerkkinä on Luotettava Kumppani -palvelumme, joka hakee yrityksestä kaikki tilaajavastuulain vaatimat tiedot, koostaa ne raportiksi ja pitää tiedot aina ajan tasalla. Tämä helpottaa sekä tarjouksiin osallistumista että palvelujen hankintaa. Palvelusta hyötyvät myös vaikkapa remonttifirmaa etsivät yksityishenkilöt.
Byrokratian vähentämisen lisäksi yritys haluaa tarjota alustoja datasiilojen purkamiseen, suostumusten hallinnointiin ja sähköisen identiteetin luomiseen.
Mitä on hyvä asiakaspalvelun kumppanuus - katso video!
VSP:n myyntijohtaja Ilona Varjonen sai vieraakseen Vastuu Groupin asiakaspalvelupäällikön Laura Solarmon - keskustelemaan, mistä optimaalinen asiakaspalvelun kumppanuus on tehty - ja kuinka hyvää se tekee asiakaskokemukselle.
- Solarmo listaa Vastuu Groupin keskeisimpiä valinnan arvoja ja kriteereitä, joita jokaisen asiakaspalvelunsa ulkoistajan kannattaa ottaa huomioon. Videoon pääset tästä!
Inhimillisyys yhdistää
Solarmo kuvailee Vastuu Groupia innovatiiviseksi ja rohkeaksi yritykseksi, jossa visioidaan jatkuvasti uusia ideoita palvelujen kehittämiseksi.
– Yrityksemme ilmapiiri on toisia kunnioittava, vapautunut ja luovuuteen kannustava. Palvelumme perustuvat teknologiaan, mutta inhimillisyys on meille äärimmäisen tärkeää.
Inhimillinen ulottuvuus vaikutti vahvasti myös siihen, että Vastuu Group päätti ulkoistaa asiakaspalvelunsa VSP:lle. Solarmon mukaan VSP on osoittautunut kumppaniksi, jonka arvomaailma vastaa pitkälti Vastuu Groupin omia arvoja ja jonka osaaminen on jopa ylittänyt odotukset.
– Asiakaspalvelun ulkoistaminen oli meille iso päätös. Tilaajavastuu-, verotusmenettely- ja työturvallisuuslakiin kytkeytyvät palvelumme eivät ole ihan yksinkertaisia, ja ennen kilpailutusta omaa aspa-tiimiämme arveluttikin, miten ulkopuolinen porukka kykenee omaksumaan laajan palvelutarjontamme. VSP on kuitenkin osoittanut, että huoli oli turha.
Solarmo arvostaa erityisesti sitä, että Vastuu Groupin asiakaspalvelu toteutetaan dedikoituna palveluna. Tämä tarkoittaa sitä, että nimetyt VSP:n työntekijät vastaavat ainoastaan Vastuu Groupin sähköposti- ja puhelinpalvelusta sekä muista yrityksen ulkoistamista palveluista.
– VSP:n työntekijät ovat sisäistäneet palvelumme hyvin, ja asiakaspalvelun laatu ja vastausnopeus ovat huippuluokkaa. Vaikka VSP on iso yritys, tunnelma on lämminhenkinen. Hyvä työilmapiiri ja työntekijöiden hyvinvointi olivat itselleni tärkeitä valintakriteereitä. Jos työntekijät eivät viihdy työssään, asiakaspalvelun laatu kärsii. VSP:llä henkilöstön hyvinvointia ja motivaatiota seurataan säännöllisesti, mitä pidän erittäin tärkeänä, Solarmo painottaa.
Solarmon mukaan Vastuu Group on saanut VSP:stä myös aktiivisen kehittäjäkumppanin, joka on antanut oman arvokkaan panoksensa yrityksen palvelujen kehittämiseen. VSP:n arvoa tuottava asiakaspalvelu saakin Solarmolta kiitosta.
– VSP:n tiimillä on hyvä tuntuma asiakkaisiimme ja palveluihimme. Olemme saaneet heiltä arvokasta tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Yhdessä olemme onnistuneet selkeyttämään palvelujamme ja helpottamaan asiointia.
– Asiakaspalvelu on iso osa asiakaskokemusta. VSP:llä osataan luoda tunne, että asiakkaan palveleminen on juuri sillä hetkellä maailman tärkein asia. VSP:ltä asiakkaamme saavat asiantuntevaa, ystävällistä ja tasalaatuista palvelua.
Solarmo kertoo, että edes koronapandemian aiheuttamat mittavat asiakaspalvelun uudelleenjärjestelyt eivät näkyneet palvelun laadussa.
– Meille tiedotettiin, että turvatakseen henkilöstönsä terveyden VSP siirtää suuren osan henkilöstöstään etätöihin. Ilman tiedotusta emme olisi huomanneet, että taustalla on käynnissä mittavat poikkeusjärjestelyt. Harmillista on kuitenkin se, että koronan vuoksi en ole pitkään aikaan päässyt Turkuun tapaamaan loistavaa tiimiämme, Solarmo sanoo.