Asiakasneuvoja Mikko Taavelalle jokainen kontakti on myös myyntimahdollisuus
"Asiakaspalvelussa asetelma myös lisämyynnille on mitä parhain."
Kun asiakaspalvelussa puheluun vastaa reipas, iloinen ja asiantunteva asiakasneuvoja, joka johtaa puhelua ammattitaidolla eteenpäin, tuntee asiakas paitsi oman asiansa, myös itsensä tärkeäksi. Erinomainen asiakaskokemus syntyy, kun asiakasneuvojalla on tunneälyä, kykyä mukautua asiakkaan tilanteeseen, hyvää pelisilmää ja riittävästi valtuuksia ratkaista asiakkaan tilanne parhaalla mahdollisella tavalla jo ensimmäisessä kontaktissa.
Asiakkaan asiaan liittyvät lisäkysymykset ja asiakkaan vastauksiin reagoiminen oikealla tavalla vahvistavat tunnetta henkilökohtaisesta palvelusta ja asiakkaan asian tärkeydestä. Kustannusalan myynnillisessä asiakaspalvelussa työskentelevä Mikko Taavela tietää kokemuksesta, että näin aukeaa aina herkullinen paikka myös myynnille.
- Asiakaspalvelussa asetelma lisämyynnille on mitä parhain, tuleehan kontakti asiakkaalta itseltään ja juuri silloin, kun hän itse haluaa asiaansa hoitaa. Asiakkaan antamista vastauksista saa usein kuin itsestään erinomaisia vinkkejä vaikkapa jatkotarjoukseen tai lisämyyntiin. Yleensä asiakkaat jopa ilahtuvat kysymyksistä ja keskustelusta, koska niiden avulla heille voidaan tarjota juuri heidän tarpeitaan parhaiten vastaavat ratkaisut ja vinkata vaikkapa eduista tai kampanjasta, joista he eivät välttämättä olleet tietoisia. Tavoitteemme on tuottaa aitoa lisäarvoa loppuasiakkaalle ja sitä kautta myös sopimusasiakkaallemme jokaisessa kohtaamisessa.
Toimiva kokonaisuus palkitsee
Taavelan mukaan myynnillisessä asiakaspalvelussa asiakasneuvojalta vaaditaan paitsi vahvaa asiantuntemusta ja järjestelmien hallintaa, myös sosiaalista ammattitaitoa neuvoa ja ohjata asiakas parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun.
- Kehittyvä tekoäly osana järjestelmiä antaa lisäapua päivittäiseen työskentelyyn, kun voimme sujuvasti kohdentaa ja personoida keskustelua asiakkaan kanssa ja tuottaa lisäarvoa tätäkin kautta. Tekoälyn ja järjestelmien tarjoaman tuen myötä asiakkaan tarpeen tai ongelman syvällisempi kartoittaminen alkaa jo heti kontaktin alussa. Toimiva kokonaisuus on palkitsevaa myös asiakasneuvojalle.
VSP on hyvä työnantaja
Taavela kehuu VSP:n antavan parhaan mahdollisen koulutuksen asiakasneuvojilleen ja mahdollistaa paitsi omien vahvuuksien hyödyntämisen, myös jatkuvan kehittymisen työssä yksilönä.
- Työntekijät otetaan huomioon monissa eri operatiivisissa toiminnoissa, joissa tarvitaan nimenomaan näkemystä myös itse asiakaspalvelutyön näkökulmasta. Myynnillisenä asiakasneuvojana tunnen kuuluvani alan kovimpien ammattilaisten ryhmään VSP:ssä, jossa työn kautta saavutetut tulokset ja jatkuva kehittyminen otetaan palkitsevasti myös huomioon tärkeänä osana yrityksen kasvua.
Mikko Taavela on perheellinen ja vastuuntuntoinen myynnillinen asiakasneuvoja Ulvilan Harjunpäästä.
Mikon motto: Tekemällä tavoitteeseen!