Joko mietit yrityksen vaikuttavuutta?
"Jos pitäisi miettiä yksi asia, johon jokaisen yrityksen aivan varmasti täytyy valmistautua vuoteen 2030 mennessä, niin se on liiketoiminnan vaikutuksiin ja vastuullisuuteen liittyvien vaatimusten tiukentuminen."
VSP Vieraskynä 31.1.2022 | Un/known Liisa Holma
Olet rekrytoimassa avainrooliin uutta henkilöä. Potentiaalisin kandidaatti haluaa tietää, mihin yritystoimintasi oikeastaan vaikuttaa ja miksi sen pitäisi motivoida juuri häntä.
Neuvottelet uuden asiakkaan kanssa. Asiakas haluaa tietää, miten ajattelitte ratkaista dataan liittyvät vastuukysymykset.
Jos pitäisi miettiä yksi asia, johon jokaisen yrityksen aivan varmasti täytyy valmistautua vuoteen 2030 mennessä, niin se on liiketoiminnan vaikutuksiin ja vastuullisuuteen liittyvien vaatimusten tiukentuminen. Jokainen yrityksen tärkeistä sidosryhmistä: asiakkaat, henkilöstö, omistajat ja sijoittajat tulevat vaatimaan enemmän ja rohkeampia toimia ympäristön ja parempien elinolojen puolesta.
Jo nyt asiakasneuvotteluissa nousevat esiin vastuullisuuskysymykset: yrityksen hiilijalanjälki, työturvallisuus ja datan tietosuojalakien mukainen käsittely. Mutta yhä enemmän nähdään myös tilanteita, joissa “minimivaatimukset” eivät riitä: ”Asiakkaamme ovat hyvin valveutuneita ja vahvasti tekemistään kaiken regulaation ohella itse säänteleviä yrityksiä, joille on hyvin tärkeää, että kumppanuus rakentuu samankaltaisille arvoille ja vaatimuksille. Olemme VSP:llä siis paitsi omien arvojemme ja strategisten näkemystemme, myös asiakkaidemme lähtökohdista ottaneet hyvin vakavasti oman vastuullisuutemme ja vaikuttavuutemme jatkuvan kehittämisen ja siitä viestimisen", sanoo VSP:n contact center -liiketoiminnan myyntijohtaja Ilona Varjonen.
On toisin sanoen oletettavissa, että liiketoiminnan lainalaisuuksissa tulee tapahtumaan isoja muutoksia ja aikaa on alle 8 vuotta. Jotta muutokseen ehtii varautua, viisas yritys lähtee jo nyt oppimaan ja kokeilemaan millainen liiketoiminta ja tuotteet vastaisivat näihin tulevaisuuden haasteisiin. Millainen liiketoimintamalli on tuottava ja kykenee kannattelemaan yrityksen kustannusrakennetta? Millaisia tuotteita ja palveluita tulisi kehittää? Mihin ei kannata tässä muuttuvassa ympäristössä enää panostaa? Voisiko olla liiketoimintaa joka on luonteeltaan uudistavaa, ja ei niinkään tuota minivoitavia haittavaikutuksia, vaan perustuu kokonaan toiminnan nettopositiiviselle vaikutukselle?
On siis todella hyvä hetki alkaa miettiä vaikuttavuutta. Vaikuttavuudella tarkoitetaan organisaation myönteisten ja kielteisten vaikutusten kokonaisuutta suhteessa yhteiskuntaan, ympäristöön ja biosfääriin.
Marras-joulukuussa teimme yrityksessämme Un/knownissa kyselyn Suomessa toimivien yritysten ylimmälle johdolle aiheesta vaikuttavuus ja investoinnit. Pyrimme selvittämään, kuinka merkittäväksi strategiseksi prioriteetiksi vastuullisuus ja vaikuttavuus on yrityksissä noussut, ja miten tämä näkyy yrityksen kehitystoimenpiteissä. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että vaikuttavuusajattelun kypsyessä yrityksissä ne siirtyvät miltä näytämme -tasolta miten toimimme -tasolle, ja siltä edelleen mitä tarjoamme -tasolle.
Useimmat yritykset pitävät jo nyt vaikuttavuutta strategisena prioriteettina. Silti on havaittavissa kahtiajako siinä, miten yritykset soveltavat vaikuttavuusajattelua investoidessaan aikaa ja rahaa. Löysimme yrityksiä, jotka liittävät vaikuttavuuden näkökulmana lähes kaikkeen liiketoiminnan kehittämiseen ja huomioivat aktiivisesti vastuullisuusnäkökulman kehittäessään toimintaansa ja tarjoomaansa.
Toisaalta on myös vaikuttavuuden huomioinnin suhteen passiivisempia yrityksiä, joiden vaikuttavuustoiminta rajoittuu tyypillisesti työntekijä-, asiakas-, ja sijoittajamielikuvien parantamiseen. Ne eivät näe suoraa yhteyttä vaikuttavuuden ja uuden liiketoiminnan välillä.
Yrityksellä, joka alkaa varautua jo nyt, on siis mahdollisuus erottua kilpailijoistaan. Olisiko jokin keino kokeilla pienillä kokeiluilla, miten yrityksenne voisi vaikuttaa toimintaympäristöönsä positiivisesti? Vaikuttavuusinvestointien kasvu edellyttää vaikuttavuusajattelusta kumpuavan uuden kasvun, uusien innovaatioiden ja uudenlaisen tarjoaman tunnistamista. Tähän tarvitaan ennen kaikkea aikaa, sillä uudenlaisen toiminnan lainalaisuudet voivat hyvinkin olla merkittävästi aiemmasta poikkeavat.
Ensimmäinen askel on tunnistaa oman yrityksen nykytila ja nykyisen toiminnan vaikutukset paitsi ympäristöön, myös ihmisiin (kaikkiin ryhmiin henkilöstössä ja asiakkaissa). Sitten voi pohtia mikä on liiketoiminnan ydintä - onko ydintoimintamme vaarassa kärsiä kiristyvästä ilmapiiristä. Yrityksen tulee varmistaa, että se pysyy elinvoimaisena muuttuvassa ympäristössä. Tämän jälkeen voidaan tunnistaa kokeiluja, joilla voidaan lähteä muuttamaan nykytilaa. Kokeilut voivat olla alkuun hyvin pieniä, ja niiden tarkoituksena on tuottaa oppia ja uutta tietoa siitä, millaisia lainalaisuuksia vaikuttavassa liiketoiminnassa on. Tässä tarvitaan enemmän kekseliäisyyttä kuin suuria investointeja.
Vasta kun tiedetään, mitä halutaan skaalata, on aika investoida isommin. Mutta, jos liikkeelle lähdetään nyt, voi tähän hyvinkin mennä pari vuotta. Nämä vuodet ovat kuitenkin vieneet yrityksen kilpailijoitaan pidemmälle, ja kun vaatimukset tiukentuvat, on sillä jo paljon ymmärrystä siitä, mikä on tai ei ole kannattavaa, vaikuttavaa liiketoimintaa.
Palataanpa alussa esitettyihin tilanteisiin. Entä jos ne tulevaisuudessa kuulostavat tältä?
Rekrytoit avainrooliin uutta henkilöä ja kerrot potentiaalisimmalle hakijalle, missä kaikkialla yrityksenne ydinliiketoiminta konkreettisesti vaikuttaa ihmisiin ja ympäristöön. Osaat kuvailla, mihin ja miten hänen työnsä tulisi vaikuttamaan yrityksen sidosryhmiin ja yhteiskuntaan. Päädytte keskustelemaan tulevan työn merkityksestä ja haastateltava poistuu vaikuttuneena sekä innostuneena.
Neuvottelet uuden asiakkaan kanssa. Kerrot innokkaasti, miten yrityksenne lähestyy dataan liittyviä eettisiä haasteita. Yrityksenne on tunnistanut ja ennakoinut niihin liittyviä riskejä sekä kilpailumahdollisuuksia.
Liisa Holma auttaa johtajia uudistamaan liiketoimintaan ja luomaan strategioita, jotka tarjoavat organisaatiolle selkeän ja innostavan suunnan. Ongelmanratkaisu on Liisan osaamisen ydintä. Hän on työskennellyt strategiarooleissa ja johtanut muutoshankkeita niin suurissa kuin pienissäkin yrityksissä. Hänellä on myös kokemusta johtoryhmä- ja hallitustyöstä. Työssään Liisa yhdistelee perinteisiä strategia- ja analyysityökaluja uuteen johtamisosaamiseen ja ihmiskeskeisiin työtapoihin. Liisa on myös yksi Menestys syntyy asiakaskokemuksesta -kirjan kirjoittajista.