Milloin kysyit viimeksi, kuinka Sinä voit?
Hyvin yksinkertainen kysymys tarjoaa oivan tavan osoittaa empatiaa ja välittämistä - asemasta ja työtehtävästä riippumatta.
VSP CC Blogi 13.8.2021 | Liisa Saviluoto
Lomakausi alkaa täällä Suomessa hiljalleen hiipua ja sorvin ääreen palataan edelleen jatkuvissa poikkeusoloissa. Ennen lomia monessa yhtiössä, myös meillä VSP:ssä, käynnisteltiin jo vauhdilla koronaexitiä, mutta sen toimeenpanoon on nyt otettava aikalisä.
Lähes koko koronapandemian ajan on nostettu esille johtamisen uusia haasteita poikkeusolojen keskellä. Olen seurannut uutisointia hieman hämmentyneenä, koska mielestäni pandemia ei hyvän johtamisen peruselementtejä ole muuttanut lainkaan – kanssakäymisen muotoja toki ja varsinkin toimialoilla, joissa esimerkiksi etätyö ei kenties aiemmin ole ollut vaihtoehtona. Meillä kaikilla on oikeus hyvään johtamiseen, toimimmepa sitten läsnätyössä, etätyössä tai hybridityössä. Toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta lähiesihenkilö on paljon vartijana. Suomessa puitteet myös hyvälle etätyöntekijöiden johtamiselle ovat suorastaan loistavat ja saimme itse tästä hiljattain mahtavaa evidenssiä.
Lähes 70 prosenttia yhtiömme yli 400 työntekijästä on toiminut pandemian alusta alkaen etätyössä eri paikkakunnilla, ja valtaosalle eli asiakaspalvelukeskustemme henkilöstölle etätyö on ollut myös uusi työn tekemisen muoto. Toteutimme tämän vuoden toukokuussa jälleen kattavan työhyvinvointitutkimuksen ja peräti 98 prosenttia vastaajista antoi 50 väittämään arvosanaksi erinomainen tai hyvä! Ainakin meillä VSP:ssä hyvä johtaminen on siis toteutunut yhtä laadukkaasti kuin ennen pandemiaakin. Kiitos tästä kuuluu erinomaisille esihenkilöillemme, jotka ovat onnistuneet löytämään toimivat käytännöt johtamiseensa fyysisestä sijainnista riippumatta. Erityisen ilahduttavaa oli huomata, että aiemmissa tutkimuksissamme aina korkeimman arvosanan saanut yhteisöllisyys sai korkeimman arvosanan edelleen – etätyöstä ja henkilöstömäärän kasvusta huolimatta.
VSP:ssä käynnistettiin päivittäisen työntekijäkokemuksen mittaus jo vuosia sitten, olimme toimialallamme itse asiassa ensimmäisten joukossa. Toimme palvelukeskustemme arkeen mittauslaitteet kysymyksillä ”Millainen oli työpäiväsi tänään?” ja ”Millaista oli esimiestyö tänään?”. Vastausdata osoitti, että työntekijäkokemuksella oli suora korrelaatio asiakaskokemukseen. Tunnelman johtamisella on siis ollut pysyvä paikka johtamisfilosofiassamme, ja ilmeisesti se korreloi vahvasti myös yhteisöllisyyteen.
Millä eväillä me sitten ylläpidämme hyvää johtamista työnteon muodosta riippumatta? Välittäminen on yrityskulttuurimme ydin ja pyrimme osoittamaan sen mahdollisimman konkreettisina tekoina. Meistä jokainen on sitoutunut tekemään joka päivä parhaansa, jotta palvelumme laatu pysyy korkeana, henkilöstömme voi työssään hyvin ja asiakkaamme ovat tyytyväisiä toimintaamme. Esimiestyössä esihenkilö itse on tärkein työväline. Siksi kannustamme esihenkilöitämme pitämään hyvää huolta itsestään ja olemaan itselleen myös armollisia – vaikka esihenkilö tekisi parhaansa, ei aina voi onnistua. Tärkeintä on, ettei lannistu. Muistutamme myös, että esihenkilönkin on osattava ottaa vastaan huolenpitoa.
Olen pitkän urani aikana huomannut, että yksi hyvin yksinkertainen kysymys tarjoaa oivan tavan osoittaa empatiaa ja välittämistä – asemasta ja työtehtävästä riippumatta. Sama kysymys tarjoaa tehokkaan intervention myös työkykyjohtamisen saralla ja on estänyt parhaimmillaan jopa sairauspoissaolojen syntymistä. Kannustankin kaikkia kysymään varsinkin kiireen ja stressin keskellä riittävän usein niin itseltään, kollegaltaan, alaiseltaan, kuin myös omalta esihenkilöltään: Kuinka Sinä voit?
Kirjoittaja on Liisa Saviluoto, VSP:n henkilöstön kehittämispäällikkö, esihenkilöiden Leelian lepotuolin pitäjä & viestinnän Grand Old Lady