Miten turvata työvoiman saatavuus ja pysyvyys palvelualoilla?
VSP on vuosien kokemuksella löytänyt hyviä keinoja työvoiman saatavuuteen ja pysyvyyteen.
Kesäkuu 2022
Olemme viime päivinä saaneet lukea uutisia työvoimapulasta, joka erityisesti palvelutoimialoilla on noussut jo varsin huolestuttavalle tasolle. Osa työnantajista ei löydä enää hakijoita lainkaan, osa ei löydä työhön soveltuvia hakijoita ja osa kärsii korkeasta vaihtuvuudesta.
- Työllistämme 400 asiakaspalvelun ammattilaista neljällä paikkakunnalla ja orgaaninen kasvu on ollut nopeaa, joten haasteet ovat meillekin tuttuja. Olemme kuitenkin löytäneet hyviä keinoja sekä työvoiman saatavuuden, että pysyvyyden turvaamiseksi, kertoo VSP:n asiakaspalveluliiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Jyri Pouttu.
Kasvollista johtamista
Kasvollinen palvelu on asiakkaiden mukaan yksi VSP:n vahvuuksista ja kasvollisuutta yhtiö painottaa myös johtamisessa. Erilaiset esihenkilöpersoonat nähdään VSP:ssä rikkautena, mutta keskeisin esihenkilötyön vaatimus on kaikille sama: se on aito läsnäolo työntekijän arjessa.
- Mittaamme onnistumista tällä osa-alueella säännöllisesti ja myös puutumme toimintaan, jos tarvetta esiintyy. Läsnäolo on välittävän yrityskulttuurimme ydin – se on saavutettavuutta ja kuuntelemista, se on rehellistä vuoropuhelua matalalla kynnyksellä, se on toimeen tarttumista ja vastuun kantamista ja myös rohkeutta kohdata ja korjata omat tai yhtiön puutteet.
Yhteisesti määritellyt arvot
Yrityksen arvojen määrittelyyn on monta tapaa. VSP:ssä pohdittiin aikanaan, mikä on paras tapa sitouttaa työntekijät arvojen mukaiseen toimintaan.
- Päädyimme määrittelemään arvot yhdessä koko henkilöstömme kanssa. Ratkaisu oli onnistunut, sillä säännöllisten tutkimusten pohjalta näemme, että arvot heijastuvat meillä aidosti ja vahvasti arjen toimintaan sekä työntekijöiden, että asiakkaidemme mielestä.
Työhyvinvointia ja tyytyväisyyttä työssä mitataan VSP:ssä säännöllisesti, yhtiössä on käytössä useita erilaisia mittausratkaisuja.
- Olemme erityisen ylpeitä siitä, että kaikissa henkilöstötutkimuksissamme korkeimman arvosanan on saanut aina yhteisöllisyys, mikä kuvastaa nimenomaan tunnetta välittämisestä – edes laajamittainen, pitkään jatkunut ja nyt jo pysyväksi osaksi arkea muuttunut etätyökään ei tätä arvosanaa ole heikentänyt.
Kuva ja ääni vastaavat toisiaan
VSP on rakentanut työnantajamielikuvaa määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti mm. yhteistyössä Duunitorin kanssa.
- Jo lähtötilanteessa päätimme, että mielikuvan tulee vastata todellisuutta ja siksi esimerkiksi kuvat, haastattelut ja sisällöt sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässämme ovat mahdollisimman autenttisia. Vältämme asioiden turhaa silottelua ja valmiita käsikirjoituksia. Olemme saaneet työnhakijoilta paljon positiivista palautetta siitä, että ilmoituksista, nettisivuilta tai somekanavista saatu mielikuva on sama, joka syntyy, kun VSP:hen tullaan haastatteluun ja töihin.
Positiivinen työntekijäkokemus ei synny itsestään, se ansaitaan
Työntekijäkokemus on monen osatekijän summa ja kokemushistoriaa kertyy koko työsuhteen elinkaaren ajan – aina työpaikkailmoituksesta työsuhteen päättymiseen saakka.
- Me mittaamme työntekijäkokemusta työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa säännöllisesti ja hyödynnämme dataa jatkuvassa kehittämisessä. Vuosien kokemus on osoittanut, että työn ja työntekijän oman roolin merkityksellisyyden kokeminen, aidosti vuorovaikutteinen esihenkilötyö sekä työntekijöiden tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu ovat positiivisen työntekijäkokemuksen suurimmat vaikuttimet. Pidämme joka päivä myös mielessä, että positiivisen työntekijäkokemuksen ylläpitäminen vaatii kovaa työtä, tahtoa ja sitoutumista – itsestään se ei synny.