”Palvelukehitykselle on isompi tarve kuin koskaan aiemmin”
Nopea teknologinen kehitys haastaa it- ja tietoliikennepalveluita tarjoavan yrityksen kehittämään jatkuvasti palveluitaan. Tähän haasteeseen vastaa mielellään VSP:n palvelupäällikkö Riki Kupiainen, jolle uudet teknologiat merkitsevät paitsi työtä myös intohimoa.
Riki Kupiainen luonnehtii itseään paljasjalkaiseksi raumalaiseksi ja kahden nuoren pojan isäksi. Palvelupäällikkönä työskentelevä Kupiainen vastaa VSP:n it- ja tietoliikennepalvelujen kehittämisestä. Työtä voisi kuvata lapsuuden haaveiden toteutumiseksi, sillä tietokoneet ja teknologia ovat olleet Kupiaisen intohimo jo pienestä pitäen.
Alavalinta kirkastui Kupiaiselle kutakuinkin seitsenvuotiaana ensimmäisen oman tietokoneen myötä. Commodor 64 sai nuoren pojan innostumaan tekniikasta – hän käytti tietokonetta sujuvasti ennen kuin osasi edes lukea.
– Olen elänyt sitä aikaa, kun tietokoneet alkoivat yleistyä. Jo alakoululaisena opastin opettajiani, miten niitä koneita oikein käytetään, Kupiainen muistelee koulutaivaltaan 90-luvulla.
Peruskoulun jälkeen Kupiainen kouluttautui datanomiksi, ja joitakin vuosia myöhemmin vahva kiinnostus alaan johdatti hänet vielä Satakunnan ammattikorkeakouluun. Sieltä Kupiainen sai käteensä tietoliikenneinsinöörin paperit.
Vuonna 2011 tuore insinööri aloitti asiantuntijatyöt Satacomilla, jossa hän ratkoi yritysten ja kuluttajien it-ongelmia. Pian työyhteisönsä kannustamana puhelias ja asiansa osaavansa Kupiainen siirtyi myyntipuolelle ja viihtyi uudessa tehtävässään hyvin.
– Vuonna 2019 Satacom ja VSP fuusioituvat, ja niin minusta tuli lopulta VSP:läinen, hän kertoo.
Kehitystyöhön tarvitaan aikaa
VSP:llä huomattiin heti uuden työntekijän tekninen tausta ja iso kiinnostus alaa kohtaan. Niinpä Kupiainen aloitti työt tuotepäällikkönä ja työskenteli asiantuntijana ja palvelukehityksen parissa.
– Pari vuotta myöhemmin sain mahdollisuuden kasvaa palvelupäälliköksi. Otin silloin haltuuni koko myyntitiimin ja lähdin hallinnoimaan ja kehittämään myyntiä, Kupiainen kertoo.
VSP:n it- ja tietoliikennepalvelujen yritysmyyntitiimit päätettiin yhdistää vuoden 2023 alusta, jotta asiakkaille voitaisiin tarjota entistä sujuvampaa palvelua niin sanotulla yhden luukun taktiikalla. Suurin muutos tapahtui kuitenkin Kupiaisen työnkuvassa: jatkossa hän keskittyy pääasiassa it- ja tietoliikenneratkaisujen palvelukehitykseen.
– Systemaattinen kehitys edellyttää jatkuvaa trendien seuraamista, tiedonhankintaa ja tutkimista – siis aikaa. Valmis palvelu palvelukuvauksineen, tuotekortteineen, ohjeistuksineen, sopimuspohjineen ja investointeineen vaatii paljon puurtamista. Siksi keskityn jatkossa lähes sataprosenttisesti nykyisten tuotteiden hallintaan ja uusien kehittämiseen. Tarvittaessa toimin myös myynnin ja palvelutuotannon tukena, Kupiainen kertoo.
It- ja tietoliikenneala kehittyy valtavaa vauhtia. Se ei Kupiaista kuitenkaan hetkauta vaan päinvastoin motivoi.
– Tarve palvelukehitykselle on isompi kuin koskaan aiemmin. Kehitystahti on todella hurja, ja meidän on pysyttävä aallonharjalla.
– Voi ainakin sanoa, että jokainen työpäivä on erilainen kuin aikaisempi. Pysyy mies virkeänä, Kupiainen naurahtaa.
Tulevaisuuden trendit ohjaavat palvelukehitystä
It- ja tietoliikennepalveluissa ei voi pysytellä paikoillaan – mutta mihin suuntaan palveluita sitten oikein kehitetään ja minkälaisiin tarpeisiin tulevaisuudessa täytyy vastata? Siihen Kupiaisella on selkeä visio.
– Tärkeitä asioita ovat esimerkiksi tietoturva, hybridipilviratkaisut, elinkaaripalvelut ja niihin liittyvät ympäristöasiat sekä valvonta ja raportointi. Nämä näkyvät niin nykyisten kuin uusienkin tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
Kupiaisen mukaan etenkin tietoturvan rooli korostuu. Tietoturvasta on puhuttu jo pitkään, eikä sen ylläpitämisen ja kehittämisen tarve koskaan katoa. Kupiainen kertoo, että vallitseva maailmantilanne on herätellyt suomalaisia.
– Aiemmin on ajateltu, että Suomi on niin pieni maa, ettei meihin kohdistu tietoturvahyökkäyksiä. Totuus on kuitenkin kaikkea muuta. Suomalaisiin kohdistuu tällä hetkellä todella paljon tietojen kalastelua, koska suomalaisista tunnuksista maksetaan paljon enemmän moniin muihin verrattuna. Usein vain isoimmat haittaohjelmatapaukset ja tietovuodot uutisoidaan, mutta todellisuudessa niitä tapahtuu paljon enemmän, Kupiainen sanoo.
– Tähän asiaan on nyt selvästi herätty, ja hyvä niin. Tietoturvan laiminlyönnin hintalappu on moninkertainen kattavan ja ajantasaisen tietoturvan ylläpitämiseen verrattuna. Myöskään mainehaittaa ei saa jälkikäteen rahalla paikattua.
VSP:llä on edessään konesaliuudistus isoine investoineen, ja sitä tehdään erityisesti hybridipilviratkaisuja ajatellen. Kupiaisen mukaan asiakkaat toivovat skaalautuvampia ympäristöjä.
– Elämme epävarmassa ja muuttuvassa tilanteessa, jossa voi joutua tekemään nopeitakin ratkaisuja. Siksi tarvitaan joustavia ja ketteriä tuotteita, jotka mukautuvat eri tarpeisiin.
Kupiainen nostaa esille erityisesti myös laitteiston elinkaaripalvelut. Monet yritykset ovat ulkoistaneet laitteiden oston ja ylläpidon, mutta entistä enemmän päätään nostaa myös laitteiden tietoturvallinen ja ympäristöystävällinen kierrätys.
– Ympäristöasiat ovat niin VSP:lle kuin asiakkaillemmekin tärkeitä. Laitteiden kierrättäminen halutaan hoitaa kaikin puolin hyvin.
Tyytyväiset asiakkaat ovat työn suola
Tulevaisuuden kehityssuunnat voivat tuntua jopa synkkien pilvien maalailulta: Miten tietoturvahyökkäyksiin voi varautua? Miten saadaan tuotanto turvattua sähkökatkojen aikana? Miten it- ja tietoliikenneratkaisut mukautuvat nopeasti muuttuviin tilanteisiin?
Kupiaisen mukaan tarkoituksena on pelottelun sijaan herättää ajatuksia ja lisätä tietoisuutta. On tärkeää miettiä, miten eri skenaariot toteutuessaan voisivat vaikuttaa yritykseen. VSP:lle puolestaan on tärkeää olla aina vähintään askeleen edellä, jotta asiakkaiden tarpeisiin voidaan vastata valmiilla palveluilla ja tuotteilla.
– Huutoon pitää pystyä vastaamaan, Kupiainen kiteyttää.
VSP:n palvelukehityksessä asiakkaiden näkemyksillä ja kokemuksilla on painoarvoa. Palveluita pilotoidaan ja testataan erikokoisissa yrityksissä, ja niistä keskustellaan yhdessä.
– On tärkeää kehittää juuri niitä asioita, joilla on arvoa ja merkitystä. Joskus esimerkiksi saatamme ajatella asioita liian vaikeasti tai pitää jotakin ominaisuutta hyvinkin hyödyllisenä, vaikkeivat asiakkaat niin koe. Keskustelu avaa silmiä puolin ja toisin, Kupiainen kiittelee.
Kupiainen kuvaa yhteistyötä asiakkaiden kanssa työnsä suolaksi. Monia projekteja johtanut Kupiainen onkin uransa varrella saanut paljon kiitosta asiakkailta. Tyytyväiset asiakkaat tekevät työstä merkityksellisen.
– Minua motivoi se, että työlläni on oikeasti merkitystä ja vaikutusta yritysten toimintaan. Se tuo totta kai vastuuta omaan suunnitteluun, tekemiseen ja päätöksiin mutta on äärimmäisen palkitsevaa, hän päättää.