”Suorituksen johtamisesta ihmisten johtamiseen”
Osallistavan johtamistyylin peruselementtejä ovat organisaation eri hierarkiatasojen osaamisen tunnistaminen, henkilöstön osallistaminen myös päätöksentekoon sekä vahvasti vuorovaikutteinen yhteistyö.
Perinteisessä organisaatiossa esihenkilö asettaa ja kommunikoi tiimilleen tavoitteet, määrittää työskentelytavat ja valvoo niiden toteutumista. Osallistava johtaminen on demokraattinen johtamistyyli, jonka esitteli alun perin amerikkalainen organisaatio- ja sosiaalipsykologi Rensis Likert jo 1960-luvulla. Osallistava johtamistyyli on viime vuosina herättänyt enenevässä määrin mielenkiintoa.
- Me lähdimme muuttamaan painopistettä suoraviivaisesta suorituksen johtamisesta ihmisten johtamiseen. Halusimme nähdä mitä tapahtuu, kun henkilöstölle annetaan mahdollisuus kehittää ja tuoda esille omia, yksilöllisiä vahvuuksiaan. Esihenkilön vastuulla on tarjota työkalut onnistumiselle ja luoda ilmapiiri, jossa jokaisella on aidosti tilaa ottaa vastuuta omasta työstään, taustoittaa VSP:n asiakaspalveluliiketoiminnassa palvelupäällikkönä toimiva Irina Tavio.
Osallistavan johtamistyylin peruselementtejä ovat organisaation eri hierarkiatasojen osaamisen tunnistaminen, henkilöstön osallistaminen myös päätöksentekoon sekä vahvasti vuorovaikutteinen yhteistyö. Koko organisaation osaamisen ja tiedon valjastaminen käyttöön on paitsi viisasta, usein jopa välttämätöntä erinonomaisen suorituskyvyn mahdollistamiseksi.
- Voimme rehellisesti sanoa, että osallistava johtaminen on kasvattanut ymmärrystä, omistajuuden kokemusta, työn mielekkyyttä sekä aitoa motivaatiota saavuttaa yhdessä asetettuja tavoitteita. Isossa kuvassa osallistavalla johtamisella kasvatetaan koko organisaation tasolla myös innovatiivisuutta ja luovuutta.
Tuo strategia osaksi jokaisen arkea, kasvata myös liiketoimintaymmärrystä
Monissa yrityksissä strategia ja liiketoimintatasoiset tavoitteet käydään tarkemmin läpi vain esihenkilötasolla, vaikka ne pitäisi jalkauttaa kaikille organisaatiotasoille ja kuhunkin tehtävään sopivalla tavalla.
- Osallistavassa johtamistyylissä kaikkein tärkeimmässä roolissa on ymmärryksen kasvattaminen ja parhaiten se tapahtuu paitsi jakamalla tietoa, myös yhdessä keskustelemalla ja ennen kaikkea oivaltamalla. Me olemme käyneet asiakasneuvojien kanssa läpi ns. isoa kuvaa hyvin käytännönläheisesti. Miten minä toteutan strategiaa omassa työssäni, millä kentällä me toimimme, kuinka erotumme kilpailijoistamme, mikä on minun roolini liiketoiminnassa jne. Erittäin tärkeää on avata ja taustoittaa kaikille tiimiläisille myös tehtyjä linjauksia ja päätöksiä eli vastata kysymykseen miksi.
Tavion kokemuksen mukaan myös päätöksentekoon on mahdollista ottaa mukaan organisaation kaikki tasot.
- Ylätason tavoitteet perustuvat budjettiin, strategisiin tavoitteisiin ja asiakkuusvaatimuksiin. On kuitenkin täysin mahdollista asettaa yhdessä sopien omalle tiimille myös välitavoitteita, jotka ovat linjassa organisaation isojen tavoitteiden kanssa. Mikäli tiimin yhdessä asettamat tavoitteet eroavat suuresti organisaation tavoitteista, on ymmärryksen kasvattamisessa epäonnistuttu.
Mikäli tiimin osallistaminen tavoiteasetantaan ja päätöksentekoon tuntuu liian suurelta harppaukselta, voi osallistamista lisätä Tavion mukaan siten, että yhteisesti asetetaan ns. pehmeitä tavoitteita ja vähintään innovoidaan yhdessä keinoja, joilla tavoitteisiin päästään.
- Näitä voivat olla esimerkiksi oppimiseen, tiedon jakamiseen, uudistumiseen ja ryhmäytymiseen liittyvät tavoitteet.
Tavio peräänkuuluttaa koko henkilöstön osallistamista ydintehtävästä riippumatta laaja-alaisemminkin liiketoiminnan kehittämiseen. Se on hyvä keino lisätä sitoutumista yritykseen ja se voi jopa nostaa esille kyvykkyyttä, jota ei välttämättä omassa työtehtävässä pysty hyödyntämään tai näyttämään.
- Esimerkiksi asiakaspalvelualalla liiketoiminnan vahvimmat asiantuntijat ovat linjatyötä tekevät asiakasneuvojat, joten miksi emme hyödyntäisi heitä asiantuntijoina myös projektiryhmissä, koulutuksissa, valmennuksissa kuin myös rekrytoinneissakin. Tällä voimme osoittaa asiakasneuvojille heidän arvonsa työn asiantuntijoina ja tuoda samalla organisaation käyttöön ja toimintatapojen kehittämiseen huomattavasti laaja-alaisemman osaamisen ja myös erilaiset näkökulmat.
Kuka?
Irina Tavio
Asiakaskokemus- ja työntekijäkokemusintoilija
Palvelupäällikkö, MBA-opiskelija
VSP:ssä 11 vuotta, joista esihenkilötehtävissä 7 vuotta
Naantalilainen saariston ystävä
Mökki- ja Lappi-fanaatikko
Intohimoina tiedolla johtaminen, yhdessä tekeminen, jatkuva kehittäminen
Motto: ”Huono asenne on kuin tyhjä rengas. Mihinkään ei pääse, jos sitä ei vaihda”