Tekstiviestit mullistamassa yritysten asiakasviestintää
"Ymmärrettävästi henkilökohtainen viesti, joka lähetetään suoraan vastaanottajan silmien eteen, luo täysin erilaisen kokemuksen kuin some-kanavan syötteeseen julkaistu viesti"...
VSP Vieraskynä 12.3.2022 | Teemu Saarnio, LINK Mobility Oy
Nykyään SMS ei ole vain tekstiä, se on oleellinen osa yrityksen ja asiakkaan välistä dialogia. Viime vuonna SMS oli A2P-viestinnän pääkanava ja sellaisena se pysyykin vuoteen 2025 asti, OTT-palvelujen muodostaessa suurimman osan liikenteen kasvusta. OTT-palveluihin lukeutuvat mm. viestisovellukset kuten WhatsApp sekä Facebook Messenger, joissa viestit toimitetaan käyttäjille internetin välityksellä. Tekstiviestien avulla yritykset voivat tavoittaa tärkeimmät asiakkaat ja sidosryhmät 98 % varmuudella ja vieläpä kolmessa minuutissa.
Tekstiviestejä ajatellaan yhä hieman vanhanaikaiseksi, mutta jokainen meistä varmasti muistaa Suomi 100 -juhlavuoden onnitteluviestit sekä valtion koronapandemia-viestit. Näitä viestejä yhdistää niiden merkityksellisyys ja tärkeys, niin sisällön kuin tavoittavuudenkin osalta, ja siksi ne lähetettiin tekstiviestillä. Ymmärrettävästi henkilökohtainen viesti, joka lähetetään suoraan vastaanottajan silmien eteen, luo täysin erilaisen kokemuksen kuin some-kanavan syötteeseen julkaistu viesti, joka ei välttämättä edes tavoita toivottua yleisöä.
Tavoittavuuden lisäksi mobiiliviestinnän ehdottomia etuja ovat monipuolisuus sekä viestinnän oikea-aikaisuus. Lisäksi tekstiviestit ovat myös varsin tuttu ja helppokäyttöinen kanava kaikille ikäpolville. Tiedämme varsin hyvin, milloin valtaosa ihmisistä on puhelimiensa äärellä, ja missä kohdissa asiakaspolkua oikea-aikainen viestintä tuottaa lisäarvoa. Jokaisella nykypäivän viestintäkanavalla on omat etunsa ja onnistunut asiakasviestintä luodaan usein monikanavaisella jalkautuksella, jossa viestin tavoite, valitun kanavan vahvuudet ja asiakkaiden mieltymykset kohtaavat.
Tänä päivänä asiakkaat vaativat yrityksiltä yhä digitaalisempaa ja yksilöllisempää palvelua. Haluamme hoitaa asioitamme puhelimillamme juuri silloin, kuin meille sopii ja ilman huomattavia keskeytyksiä arkeemme. Juuri tähän mobiiliviestintä tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia yrityksille, etenkin asiakaspalvelun näkökulmasta. Perinteisen SMS-kanavan ympärille on luotu innovatiivisia ja tehokkaita ratkaisuja, jotka ohjaavat asiakasviestintää yhä keskustelevammaksi esimerkiksi personoitujen mobiilikuponkien, automatisoitujen chat-keskustelujen ja interaktiivisten sisältöjen avulla. Nykyaikaisen mobiiliviestinnän ansiosta yritykset kykenevät tarjoamaan positiivisempia asiakaskokemuksia niissä kanavissa, joissa asiakkaat jo ovat, ja juuri siellä missä henkilökohtaisilla viesteillä on eniten merkitystä.
Teemu Saarnio auttaa yrityksiä toimimaan asiakaslähtöisemmin mobiiliviestinnän avulla. Teemu tuntee nykyaikaisen asiakaspalvelukentän läpikotaisin, sillä hän on toiminut yli 6 vuoden ajan asiakaspalvelun, myynnin ja markkinoinnin teknologioiden sekä organisaatioiden kehittämisen parissa. LINK Mobilityllä Partner Managerina toimiva Teemu haluaa mullistaa suomalaisten yritysten viestintää uusilla ja innovatiivisilla ratkaisuilla, koska jokaisella viestillä on merkitystä.