VSP:ssä vietettiin valtakunnallista Asiakaspalveluviikkoa viime vuonna toista kertaa
Asiakaspalveluviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 1990-luvulta saakka. Sen tavoitteena tuoda esiin hyvän asiakaspalvelun merkitys liiketoiminnalle ja antaa tunnustusta alan ammattilaisille.
Alun perin Yhdysvalloissa alkunsa saaneen teemaviikon tavoitteena on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä liiketoiminnalle ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia hyvästä työstä. Viikon keskeisenä ajatuksena on, että arvostus syntyy teoista – viikon aikana annetaankin näkyvää tunnustusta kaikille tätä tärkeää työtä Suomessa tekeville. Asiakaspalveluviikon pääorganisaattorina toimii Wakaru Asiakaspalveluverkosto (Wave), joka on yli sadan jäsenorganisaation verkosto. VSP on ollut verkoston jäsen jo pitkään.
VSP:ssä ideoitiin hyvissä ajoin monenlaista mukavaa toimintaa viikon jokaiselle teemapäivälle. Asiakaspalveluviikon aikana VSP:ssä palkittiin muun muassa liiketoimintaa parhaalla tavalla markkinoivan hissipuheen laatija, julkistettiin ja palkittiin Vuoden 2022 Asiakasneuvoja, avattiin yhtiössä aiemminkin supersuosion saanut virtuaalinen kehujen seinä ja kuultiin pohdintoja asiakaspalvelun tulevaisuuden näkymistä.
Haastattelimme Asiakaspalveluviikon primus motorina VSP:ssä toimivaa palvelupäällikkö Irina Taviota alkaneen viikon kynnyksellä.
– Meille alan asiantuntijoille asiakaspalvelun merkitys on itsestään selvää. Asiakaspalvelu on jokaisen organisaation korvat: kun yrityksen viestinnässä, prosesseissa tai tuotteissa on kehittämistä, tietää asiakaspalvelu sen usein ensimmäisenä. Asiakaspalvelu myös tietää, mistä organisaatiota kiitellään ja mitkä elementit lujittavat asiakassuhdetta. Asiakaskokemuksen tuottamisessa asiakaspalvelu on avainasemassa.
Tavio kertoo, että omalla kymmenvuotisella urallaan ulkoistetun asiakaspalvelun parissa hän on ilokseen nähnyt suuren muutoksen.
– Asiakaskokemuksen merkitys ymmärretään jo valtaosassa organisaatioita, ja monissa yrityksissä muutkin kuin asiakaspalvelun vastuuhenkilöt ovat kiinnostuneita tiedonkulun ja prosessien kehittämisestä asiakaskokemuksen hyväksi. Asiakasneuvojia arvostetaan ja kiitetään merkittävästi enemmän kuin vuosikymmen sitten. Hyvän asiakaskokemuksen puolestapuhujaa tämä ilahduttaa!
Millaista on työskennellä tämän päivän asiakaspalvelutehtävissä?
– Asiakasneuvojan työssä onnistuminen vaatii valtavan määrän osaamista, ja osaamistarve vain kasvaa automaation myötä. Järjestelmäosaaminen, paineensietokyky ja kyky kohdata erilaisia ihmisiä ovat vain osa työn koko kuvaa. Ulkoistettu asiakaspalvelu -toimiala on tavoitteellinen ja hektinen työympäristö, ja juuri työn vaativuuden vuoksi työyhteisön hyvinvointi on meillä ensisijaisen tärkeää.
Vuosittain järjestettävä Asiakaspalveluviikko nosti jälleen esiin tärkeitä teemoja, kuten tiimiytymisen, myynnin merkityksen ja tulevaisuuden asiakaspalvelun.
– Asiakaspalveluviikolla me halusimme ennen kaikkea osoittaa arvostusta, kehua ja kiittää asiakaspalvelumme timantteja mutta myös osallistaa miettimään, missä me olemme erityisen hyviä ja miltä tulevaisuutemme näyttää.
Tavio haluaa korostaa, että työn merkityksellisyys on koko henkilöstön yhteinen asia ja asiakaspalveluviikko on hyvä muistutus myös tästä velvoitteesta kiireisen arjen keskellä.
– Asiakaspalvelun esihenkilönä olen itse avainasemassa siinä, että ammattilaisemme saavat jatkuvasti kiitosta ja arvostusta siitä, että he tekevät tärkeää ja merkityksellistä työtä – joka päivä.