Forchemin Jaana Haavisto:
”VSP tuo arkeen helppoutta ja näkemystä kehittämiseen”
Raumalainen Forchem virtaviivaisti toimintaansa ja helpotti henkilöstönsä arkea ulkoistamalla IT- ja tietoliikennepalvelut yhdelle kumppanille. Yritys uskoo toimivan kumppanuuden heijastuvan lopulta myös asiakkaille.
Vuonna 2000 perustetun Forchemin liiketoiminta on monella tapaa ainutlaatuista. Innovatiivinen yhtiö jalostaa suomalaisesta mäntymetsästä biopohjaisia tuotteita, joita viedään maailmalle muun muassa uusiutumattomien raaka-aineiden korvikkeeksi. Koko liiketoiminta pohjaa kiertotalouteen sekä kestävään kehitykseen. Pitkälle automatisoitu tuotantolaitos on saanut tunnustusta myös työturvallisuudestaan.
Modernin cleantech-yrityksen ydinliiketoiminnalle IT-palvelut ovat äärettömän tärkeät.
– Toimintamme nojaa huipputeknologiaan, joten perusasiat IT-puolella eivät yksinkertaisesti voi yskiä. Ongelmat heijastuisivat nopeasti myös imagoomme, kertoo Forchemin IT-palvelukokonaisuuden operatiivinen yhteyshenkilö Jaana Haavisto.
Forchem on varmistanut IT-palvelujensa toimivuuden ja ajantasaisuuden ulkoistamalla ne. Koska yrityksen sisällä ei ollut valmiutta IT-kokonaisuuden hallintaan ja kehittämiseen, IT-kumppani on ollut yhtiölle luonteva ratkaisu alusta asti.
VSP:n kanssa Forchem on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2017 lähtien. Yritys ei aktiivisesti etsinyt uutta kumppania, mutta VSP:stä kuultu hyvä palaute herätti kiinnostuksen. Kumppanuutta päätettiin kokeilla ulkoistamalla aluksi helpdesk ja tukipalvelut.
– Olemme pieni suuri yhtiö ja tarvitsemme ketterän kumppanin, joka osaa annostella kasvaviin tarpeisiimme sopivat IT-palvelut ja parhaat käytännöt. Emme siis maksa palveluista, joita emme tarvitse. VSP on ollut meille täydellinen match, joka tuo arkeen varmuutta ja sujuvuutta sekä kehittämiseen näkemystä, Haavisto kertoo.
Vaivaton käyttöönotto keräsi kiitosta
Yhteistyötä lähdettiin kasvattamaan askel kerrallaan. Vuoden 2019 lopulla Forchem uusi palvelusopimuksen aiempaa laajempana, ja VSP:lle ulkoistettiin IT-palvelujen lisäksi myös tietoliikennepalvelut. Palvelin-ympäristön siirtäminen oli teknisesti suuri työ, joka aiheutti forchemilaisissa ennakkoon myös huolta.
– Erään aiemman IT-projektin jäljiltä meillä oli pelko, että muutos on raskas ja kaikki tulee olemaan sekaisin käyttöönoton ajan. Tämän vuoksi moni suhtautui uudistukseen ensi alkuun nihkeästi.
Muutosprojektin sujuvoittamiseksi Forchem otti käyttöön VSP:n projektipäällikköpalvelun. Projektipäällikkö pitää huolen aikataulusta, viestinnästä ja ennakoinnista, jotta siirtymä olisi käyttäjille mahdollisimman vaivaton.
– Kaikki sujui huomattavasti ennakko-odotuksia paremmin: aikataulun mukaisesti, helposti ja vaivattomasti. Työn laajuus ei juurikaan näkynyt minulle, saati muille käyttäjille. Kaikkeen oli varauduttu ja poikkeustilanteetkin otettu huomioon, minkä ansiosta esimerkiksi tietoturva oli koko projektin ajan kunnossa. VSP piti sen, minkä lupasi.
Paikallinen kumppani tulee tutuksi
Forchem toimittaa tuotteita globaaleille markkinoille, ja sillä on Rauman jalostamon lisäksi myyntitoimistot Saksassa, Ranskassa ja Englannissa. Vaikka IT-asioihin saa apua paljon myös etänä, yhtiö kokee tärkeäksi, että kumppani sijaitsee fyysisesti lähellä ydinliiketoimintaa.
– VSP vakuutti meidät heti kasvollisella palvelullaan. Heillä on hyviä tyyppejä töissä ja rehti tapa toimia. On hienoa, että voimme soittaa suoraan tutulle kontaktihenkilölle ja tiedämme, että asian hoitamiseen ei tarvita viikkoa tai kahta vaan apu saapuu paikalle saman päivän aikana, Haavisto sanoo.
Haavisto uskoo, että keskittäminen tuo merkittävää lisäarvoa palvelujen ylläpidon nopeutuessa ja helpottuessa. Yksi kumppani näkee koko kuvan, jolloin esimerkiksi viat pystytään paikantamaan nopeasti ja katkostilanteissa toimiminen on vaivattomampaa. IT-kieltä taitamattoman henkilöstön ei tarvitse soitella usealle kumppanille tai hyppiä eri yhteyshenkilöjen välillä, joten IT-ongelmat eivät kuormita heitä kuten aiemmin.
– Se on loppujen lopuksi henkilöstön palvelemista ja hyvinvointiin panostamista, mikä välittyy myös asiakkaiden saamaan palveluun.
Forchemilla on käytössään seuraavat VSP:n palvelut:
- Service Desk ja lähitukipalvelut Rauman jalostamon toimisto- ja tuotantoympäristöön
- Kapasiteetti- ja virtuaalipalvelinpalvelut: virtuaalipalvelimet siirrettiin käyttöönottoprojektin myötä VSP:n konesaleihin
- Internet-yhteydet ja palomuuripalvelut: MPLS-yhteydet on toteutettu kahdennetuin valokuituyhteyksin
- Lähiverkkopalvelut (langalliset ja langattomat yhteydet)
- Verkon, palvelinten ja päätelaitteiden monitorointi- ja valvontapalvelut
- Julkiset nimipalvelut
- Microsoft Office 365- ja OVS-palvelujen sekä F Secure -palvelujen hallinnointi yhtiön kaikissa toimipisteissä (myös Saksassa, Ranskassa ja Englannissa)
- Työasemien elinkaaripalvelut