Vakka-Suomen Puhelimen eli VSP:n logo.
  • Yrityksille
  • Kuluttajille ja taloyhtiöille
  • Työnhakijoille
  • Vakka-Suomen Puhelin
  • IT ja tietoliikenne
    • Pilvipalvelut
    • VSP Helahoito
    • IT-ratkaisut
    • Konesalipalvelut
    • IT-käyttäjätuki
    • Elinkaaripalvelut
    • VSP Pilvivarmistus
    • Palomuuripalvelut
    • IT-kartoitus
    • VSP Valvon
    • VSP Työasemahuolenpito
  • Ulkoistettu asiakaspalvelu
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
  • Yhteystiedot
  • Yritys
  • Yrityksille
    • IT ja tietoliikenne
      • Pilvipalvelut
      • VSP Helahoito
      • IT-ratkaisut
      • Konesalipalvelut
      • IT-käyttäjätuki
      • Elinkaaripalvelut
      • VSP Pilvivarmistus
      • Palomuuripalvelut
      • IT-kartoitus
      • VSP Valvon
      • VSP Työasemahuolenpito
    • Ulkoistettu asiakaspalvelu
    • Asiakastarinat
    • Ajankohtaista
    • Yhteystiedot
    • Yritys
  • Kuluttajille ja taloyhtiöille
    • Netti
    • Tietoturva
    • TV-palvelut
    • Muut palvelut
    • Yhteystiedot
  • Työnhakijoille
    • VSP työpaikkana
    • Avoimet työpaikat
    • Tarinoita toimistolta
    • Yritys

Asetukset

Kieli:
Fonttikoko:

Yhteydenottolomake

Ota yhteyttä!

Asiantuntijamme kertovat mielellään palveluistamme yrityksille.
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo
Olen kiinnostunut seuraavista palveluistanne *
Voit valita yhden tai useamman palvelun
Tarkista syötetty arvo
Haluan että minuun otetaan yhteyttä: *
Tarkista syötetty arvo
Tarkista syötetty arvo
Haluan tilata uutiskirjeen
VSP:llä on mahdollisuus toimittaa kaikista kohtaamisista syntyvä data sopimusasiakkaidensa käyttöön.

Laadukas data on avain erinomaiseen asiakaskokemukseen

Datan kerääminen, analysointi ja tehokas hyödyntäminen tarjoavat työkaluja asiakaskokemuksen kehittämiseen, organisaation suorituskyvyn arviointiin ja liiketoiminnan tuottavuuden kasvattamiseen.

- Näiden elementtien oikeanlainen yhdistäminen tuottaa kilpailuetua ja varmistaa yrityksen pitkäaikaisen menestyksen. Seuraamalla erilaisia suorituskyvyn mittareita, kuten tuottavuutta, laatua ja monipuolisesti myös työhyvinvoinnin eri osa-alueita, tunnistaa yritys olemassa olevat vahvuutensa ja voi keskittää kehittämisen resurssit alueisiin, joilla parannuksia mahdollisesti tarvitaan, sanoo VSP:n asiakaspalveluliiketoiminnan palvelujohtaja Irina Tavio.

Tavion mukaan juuri asiakaskokemuksen parantaminen on tänä päivänä yksi tärkeimmistä syistä datan hyödyntämiseen liiketoiminnassa. Kun yritys tunnistaa aidosti asiakkaidensa tarpeet, mieltymykset ja asiointikäyttäytymisen, voi se tarjota yhä parempia tuotteita ja palveluita ja luoda erinomaisia asiakaskokemuksia. 

- Faktoihin pohjautuva asiakaskokemuksen kehittäminen kasvattaa mitatusti asiakastyytyväisyyttä ja vahvistaa asiakasuskollisuutta. 

Datan vaikuttava hyödyntäminen vaatii jatkuvaa kehittämistä

Tavio muistuttaa, että datan hyödyntäminen liiketoiminnassa ei ole kuitenkaan vain tiedon keräämistä ja analysointia, vaan se edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa ja käytäntöjä. Datapohjaisella, vaikuttavalla suorituksen johtamisella voidaan optimoida resurssien käyttöä, vähentää turhia kustannuksia, parantaa henkilöstön hyvinvointia ja lisätä tuottavuutta.

- Tärkeää on määritellä selkeät tavoitteet ja mittarit, jotka ovat linjassa yrityksen strategian kanssa. Lisäksi on varmistettava, että kerätty data on laadukasta, relevanttia ja luotettavaa.

Datan hyödyntämistä kannattaa Tavion mukaan tarkastella prosessina, jossa keskeisenä tavoitteena on jatkuva parantaminen.  

- Datan keräämistä ja analysointiakin kannattaa tarkastella jatkuvan parantamisen hengessä, jotta yritys kykenee tekemään myös tarvittavia muutoksia. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi uusien mittareiden käyttöönottoa, palveluprosessien tehostamista tai teknologisten ratkaisujen päivittämistä.

- Datan hyödyntäminen tarjoaa yrityksille valtavan mahdollisuuden parantaa suorituskykyään, asiakaskokemusta ja kilpailukykyään, sanoo palvelujohtaja Irina Tavio.

Automaatio mahdollistaa nopean reagoinnin

Automaation hyödyntäminen datan keräämisessä ja analysoinnissa on keskeistä, sillä se tuo esille reaaliaikaisen tiedon ja mahdollistaa näin nopean reagoinnin muutoksiin. Nykyaikaiset raportointijärjestelmät ja kehittyneet analytiikkatyökalut voivat automatisoida monia prosesseja ja tarjota tehokkaasti hyvinkin syvällistä tietoa liiketoiminnan suorituskyvystä ja asiakaskokemuksesta.

- Modernit ratkaisut mahdollistavat esimerkiksi pitkälle automatisoidun kontaktien laadunvalvonnan sekä mahdollisia turhia kontakteja generoivien tekijöiden tunnistamisen. Näin asiakaspalvelun resursseja voidaan ohjata tehokkaammin asiakkaalle nimenomaan lisäarvoa tuottavaan palveluun, jossa myös ratkaisuaste on korkea, toteaa VSP:n asiakaspalveluliiketoiminnan kehityspäällikkö Maria Österman.

Österman painottaa, että henkilöstön koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen datan analysoinnissa ja hyödyntämisessä kannattaa panostaa. 

- Tarvittavien taitojen ja asiantuntemuksen varmistaminen organisaatiossa on olennaista, jotta datan potentiaali voidaan myös täysimääräisesti hyödyntää. Dataa ei kannata kerätä, jos sitä ei osata tai kyetä hyödyntämään.

Hyödynnä dataa vaikuttavasti asiakaskokemuksen kehittämisessä

  1. Määritä selkeät tavoitteet ja mittarit
    Kartoita nykytaso ja määritä konkreettiset mittarit, jotka kuvaavat parhaiten yrityksesi suorituskykyä ja tavoitteita.
  2. Kerää laadukasta dataa
    Varmista, että keräät dataa, joka on relevanttia ja hyödyllistä yrityksesi tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämä voi sisältää esimerkiksi myynti-, asiakas-, tuote- tai prosessitietoja.
  3. Hyödynnä automaatiota
    Automaattiset raportointijärjestelmät keräävät ja analysoivat dataa reaaliajassa, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin muutoksiin.
  4. Visualisoi tiedot
    Hyödynnä kuvaajia, kaavioita ja muita visualisointityökaluja, jotta data on selkeää ja helposti ymmärrettävää.
  5. Kouluta henkilöstöä
    Varmista, että henkilöstölläsi on tarvittavat taidot datan tulkintaan ja hyödyntämiseen.
  6. Arvioi ja paranna jatkuvasti
    Tarkastele säännöllisesti raportointiprosessejasi, mittareita ja työkaluja ja tee tarvittavat parannukset.

Kaipaatko sparria aiheeseen liittyen tai oletko kiinnostunut yrityksesi asiakaspalvelun ulkoistamisesta?

Jätä yhteydenottopyyntö

Ota yhteyttä
Sakari Järvinen
Puh. 044 345 0743
Lähetä sähköpostia

Täältä löydät lisää ulkoistetun asiakaspalvelun artikkeleita

Automaation hyödyntäminen datan keräämisessä ja analysoinnissa on keskeistä, muistuttaa kehityspäällikkö Maria Österman.
OperaattoreilleTietosuoja ja sopimusehdotYhteystiedot