Ajankohtaista
Tekstipuhelimien käytön mahdollistanut tekniikka päättyy 22.12.2023 eli tämän jälkeen vanhoilla tekstipuhelinlaitteilla ei voida enää ottaa yhteyttä tekstipuhelupalveluun.
Tekstipuhelinlaitteiden käyttämä tekniikka on liian vanhaa. Mikäli sinulla on vielä vanha tekstipuhelin, otathan yhteyttä oman alueesi Kuurojen Liiton aluetyöntekijään, niin valitaan sinulle sopiva laite käyttöön.
Tekstipuhelupalvelu hakee parhaillaan rahoitusta ensi vuodelle. Vuonna 2024 palvelun on suunniteltu olevan auki ma-pe klo 8-20, kuten tälläkin hetkellä. Jatkosta tiedotetaan tarkemmin loppuvuonna Kuurojen Liiton kotisivuilla.
Onhan sinulla Kelan tulkkauspalvelu käytössä? Kela tarjoaa arkisin äkillisiin puhelutarpeisiin etäpalvelua suomalaisella viittomakielellä, ja suunnitteilla on etäpalvelun laajentaminen kirjoitustulkkaukseen. Aukioloajat ovat ma-pe klo 8-16. Lue lisää www.kela.fi/vammaisten-tulkkauspalvelu-etapalvelu
Jäikö kysyttävää? Otathan yhteyttä erityisasiantuntija Marika Rönnbergiin, puh. 044 7524 324 tai s-posti: marika.ronnberg@kuurojenliitto.fi
TEKSTIPUHELUPALVELU HELPOTTAA JA NOPEUTTAA ASIOINTIA
Texttelefon på svenska Text phone in English
Tekstipuhelut ja tekstipuheluiden välityspalvelu tarjoavat kuuroille, kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisille mahdollisuuden hoitaa asiointia muiden kansalaisten kanssa yhdenvertaisella tavalla. Palvelua voi käyttää kaikenlaisiin puheluihin ja sitä voi käyttää internetin kautta ilmaiseksi. Aikaa ei tarvitse varata etukäteen ja palvelu on käytössä kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tekstipuhelupalvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä, jonka jälkeen saat käyttöösi henkilökohtaiset tunnukset, joilla palvelua voi käyttää.
Kun olet täyttänyt ja lähettänyt rekisteröintilomakkeen, asiakaspalvelumme aktivoi tunnuksesi ja saat sähköpostiisi käyttäjätunnuksen ja salasanan. Tämän jälkeen voit kirjautua palveluun alla olevasta linkistä.
Alla näkyvän painikkeen takaa löytyvällä lomakkeella voit lähettää palveluun liittyviä kysymyksiä, käyttäjätunnukseen ja/tai salasanaan liittyviä pyyntöjä tai yhteydenottopyynnön.
TEKSTIPUHELUPALVELUN AUKIOLOAJAT
Ma-pe klo 8.00 – 20.00
KÄYTÄ KÄTEVÄSTI NETIN KAUTTA
Palvelun käyttöön riittää tavallinen tietokone, jossa on internetyhteys. Palvelu on käytettävissä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja sen avulla voit hoitaa asiointia itsenäisesti. Välittäjät ovat koulutettuja ammattilaisia ja heitä sitoo vaitiolovelvollisuus.
UUSI KÄYTTÄJÄ? NÄIN PÄÄSET ALKUUN
Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä. Rekisteröitymisen jälkeen saat käyttöösi henkilökohtaiset tunnukset palvelun käyttöön.
Alta löydät linkin rekisteröitymislomakkeelle. Kun olet täyttänyt lomakkeen ja lähettänyt sen kautta tiedot asiakaspalveluumme, saat käyttäjätunnuksen ja salasanan sähköpostiisi.
PALVELU KULKEE MUKANASI - KÄYTÄ MYÖS KÄNNYKÄLLÄ
Tekstipuhelut ovat mahdollisia myös mobiilisti (Android-laitteilla).
LATAA MOBIILISOVELLUS MYMMX ASENNUS- JA KÄYTTÖOHJE
Sovellus on tekstipohjainen työkalu, joka mahdollistaa välityspalvelun, jonka avulla tekstipuhelupalvelun käyttäjä voi olla yhteydessä kuulevaan henkilöön. Sovellus mahdollistaa välityspalvelun käytön riippumatta siitä, missä olet.
Sovelluksen myMMX voi ladata Android-laitteille täältä.
Testaa ja kerro käyttökokemuksistasi/lähetä palautetta osoitteeseen: tekstipuhelu@vsp.fi
Samasta osoitteesta voit pyytää myös opastusta palvelun käyttöön.
TEKSTIPUHELUPALVELUJEN KÄYTTÖEHDOT/LOPPUKÄYTTÄJÄN LISENSSISOPIMUS
VIKATILANNE?
Mikäli havaitset tekstipuhelupalvelussa vikaa, voit tehdä vikailmoituksen numeroon 040 169 6006.
HÄTÄTILANNE
Tekstipuhelupalvelu ei hätätilanteissa ole paras kanava. Hätätilanteissa kannattaa lähettää tekstiviesti suoraan hätänumeroon 112 (vaatii rekisteröitymisen).
TEKSTIPUHELUPALVELUUN VOIT SOITTAA PALVELUN AUKIOLOAIKOINA
Palveluun voi soittaa erityisellä tekstipuhelimella, jolloin kuuro henkilö voi kommunikoida välittäjän kanssa tekstin avulla ja välittäjä välittää tekstit puhuttuna puhelun vastaanottajalle. Palvelussa on myös ns. puhekytkentä eli kuuro voi myös puhua omat osuutensa ja hänelle kirjoitetaan kuulevan henkilön vastaus.
Tekstipuhelupalvelun aukioloajat
Ma-pe klo 8.00 – 20.00
Alla eri tarkoituksiin varatut numerot:
- 0100 2288 – tavalliset puhelut Suomessa (0,2019 eur/puhelu + pvm )
- 0100 2299 – matkapuhelut ja puhelut Ruotsiin (0,1043 eur/min + pvm)
- 0600 92288 – maksulliset asiapalvelut ja ulkomaan puhelut (0,25eur/puhelu+0,66e/min+pvm)
- 0700 98695 – maksulliset viihdepalvelut (2,29e/min+pvm)
PVM eli paikallisverkkomaksu on 0,12 eur/puhelu + 0,012 eur/min
Tekstipuhelupalvelua voi käyttää myös kuuleva henkilö soittamalla tavallisesta puhelimesta numeroon 0100 2288. Tällöin välittäjä kirjoittaa soittajan puheen tekstimuodossa tekstipuhelimen käyttäjälle.
Tekstipuhelupalvelua voi käyttää kätevästi ja maksutta internetin kautta. Internetpalvelun käyttö edellyttää ainoastaan palveluun rekisteröitymistä.
VIKATILANNE?
Mikäli havaitset tekstipuhelupalvelussa vikaa, voit tehdä vikailmoituksen numeroon 040 169 6006.
HENKILÖKOHTAINEN NUMERO
Voit varata käyttöösi myös henkilökohtaisen numeron, joka mahdollistaa puheluiden vastaanottamisen tekstipuhelupalvelumme välityksellä! Henkilökohtainen numero helpottaa huomattavasti kaikenlaista asiointia; voit jättää oman numerosi ja soittopyynnön esimerkiksi lääkärikeskusten ajanvaraukseen ja virastoihin ja käyttää sitä vaikkapa käyntikorteissasi.
Haluatko käyttöösi henkilökohtaisen numeron? Lähetä viestiä osoitteeseen: tekstipuhelu@vsp.fi
Kerro viestissä seuraavat tiedot: oma nimi ja tekstipuhelupalvelun käyttäjätunnus
Palvelu on käytettävissä omalle tietokoneellesi asennettavalla sovelluksella. Sovelluksen voit ladata tästä
(kun klikkaat linkkiä ohjelma kysyy, haluatko Suorittaa tai Tallentaa ohjelman? Paina Suorita)